Skulder ved skulder-prinsippet-7982

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Arbeidsretten har slått fast at den som jobber dagarbeid i kommunen, og i tillegg tar ekstravakter eller vikariat på en institusjon der det arbeides 35,5 timers uke, skal ha timelønn beregnet etter satsene for 35,5 timers uke.

31.01.2011 av Anders Hamre Sveen
Sist oppdatert: 07.06.2011

Fagforbundet og LO vant over KS, Sør-Aurdal kommune og Sarpsborg kommune i Arbeidsretten i desember i fjor.

LO stevnet KS

I Sør-Aurdal kommune gjaldt saken en kommuneansatt som var ansatt i 99 prosent stilling som barne- og ungdomsarbeider, med vanlig dagarbeidstid og 37,5 timers uke.  Vedkommende hadde av og til ekstravakter i miljøarbeidertjenesten hvor den ukentlige arbeidstiden er 35,5 timer. Fram til september 2008 mottok arbeidstakeren lønn for ekstravaktene beregnet etter 35,5 timers uke. Men fra og med oktober 2008 endra Sør-Aurdal kommune praksis, og begynte å beregne lønna etter timelønnssatsen for en 37,5 timers uke.

I Sarpsborg kommune gjaldt tvisten flere ansatte, inkludert ansatte i SFO med vakter innenfor helse- og sosialtjenesten. I Sarpsborg ble dette behandlet som en generell tolkningstvist.

Fagforbundet og LO stevnet KS.

Skulder ved skulder-prinsippet

"Skulder ved skulder-prinsippet" betyr at du som ekstrahjelp/vikar skal ha samme avlønning som de du jobber sammen med, og er en uoffisiell merkelapp på den betalingsregelen som framkommer av punkt 12.4 første avsnitt og pkt. 12.5 for henholdsvis ekstrahjelper og vikarer.

Enstemmig dom

Arbeidsrettens enstemmige dom slår fast at HTA kapittel 1 § 12, henholdsvis punkt 12,5 og 12,4 første avsnitt, er slik å forstå at et vikariat på et arbeidssted der det arbeides 35,5 timers uke skal avlønnes etter samme timesatser som for stililnga, uavhengig av om vikaren har en annen stilling hos samme arbeidsgiver. Dommen slår også fast at disse punktene i HTA må forstås slik at arbeidstakere som tar vakter på arbeidssteder der det arbeides 35,5 timers uke skal lønnes etter skulder ved skulder-prinsippet, det vil si ha den høyeste timelønnen beregnet etter satsene for 35,5 timers uke. Man har altså i kraft av "skulder ved skulder-prinsippet" krav på lønn basert på 35,5 timers uke uten å oppfylle ulempekriteriene i § 4 pkt. 4.2.2. om 35,5 timers uke.

Utløste etterbetaling

Alle som omfattes av dommen får nå etterbetaling. Etterbetaling kan og bør kreves i alle landets øvrige kommuner for arbeidstakere som har arbeidet i den situasjon dommen omhandler. Tillitsvalgte må undersøke om de har parallelle tilfeller i sin kommune, og så fremme etterbetalingskrav for de som måtte finnes. Etterbetaling kan kreves tilbake til 31. mars 2009 (dato for tvisteprotokollen mellom Fagforbundet og KS). Etter forliket med KS i Sandefjord II-saken regnes protokollen som tilstrekkelig markeringshandling for etterbetalingskrav overfor alle KS-kommuner.