Rett til heltid og full stilling

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet intensiverer arbeidet med å sikre medlemmer rett til heltid eller større, faste stillingsbrøker.

13.07.2010 av Kjetil Edvardsen
Sist oppdatert: 12.10.2020

I 2007 avsa Hardanger tingrett en dom som skulle få konsekvenser - i noen grad rettslig - men i større grad symbolsk.

Fire hjelpepleiere i Granvin kommune hadde arbeidet en årrekke i små faste stillingsbrøker, i tillegg til en serie med vikariater og ekstravakter. De anla søksmål mot sin arbeidsgiver og vant i retten fram med krav om faste stillinger i 100 prosent og etterinnmelding i tjenestepensjonsordning.

På bakgrunn av blant annet denne dommen, besluttet Fagforbundets øverste ledelse å intensivere arbeidet mot ufrivillig deltid.

Les mer om heltid og deltid her

Hovedavtalen

I dette arbeidet er de hovedtillitsvalgte viktige. I medhold av informasjons- og drøftingsbestemmelser i Hovedavtalen kan den tillitsvalgte kreve innsyn i kommunens praksis og status når det gjelder antall faste stillinger, stillingsstørrelser og bruken av vikariater, ekstravakter og andre midlertidige tilsettingsformer.

Rådgiverne ved kompetansesentrene kan hjelpe til med hvordan dette skal gjennomføres i praksis.

Forbundsadvokatene

Fagforbundsadvokatene har jobbet fram flere alternative veier man kan følge for å få flere faste og hele stillinger. Det vil være slik at de forskjellige rettsgrunnlagene vil kunne brukes i kombinasjoner, avhengig av situasjonen til den enkelte.

Det siste året har Fagforbundets arbeid lokalt, regionalt og sentralt medført at flere hundre medlemmer i Fagforbundet har fått økt sitt faste tilsettingsforhold betraktelig; mange opp til 100 prosent. De fleste av sakene løser seg lokalt, mens noen kommer til Forbundsadvokatene.

Når saken kommer til Forbundsadvokatene reises et individuelt stillingsvernssøksmål for domstolen der medlemmet jobber. I de fleste av tilfellene aksepterer kommunene da kravene våre.

Deltid = lavere pensjon

Det er mange grunner til å være opptatt av faste, hele stillinger. Det åpenbare er selvfølgelig trygghet for månedlig lønnsinntekt, slik at også privatlivet kommer inn i mer forutsigbare rammer. Det er lettere å planlegge fritid. Mange tenker heller ikke på at deltidsarbeidere kommer langt dårligere ut enn heltidsarbeidere den dagen lønnsseddelen erstattes av pensjonsutbetalinger.