Vant fram i Trygderetten

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Et tungt løft brakk omsorgsarbeiderens rygg og hun ble 100 prosent ufør. NAV mente bare en fjerdedel av uførheten hennes skyldtes yrkesskaden, men Trygderetten gir Fagforbundet rett.

28.06.2010 av Maria Wattne
Sist oppdatert: 30.08.2010

– Den positive kjennelsen fra Trygderetten slår fast et viktig prinsipp som vil gjelde mange av våre medlemmer. I tillegg til yrkesskaden kan de ofte også ha egne tilstander eller lidelser. Så lenge tidligere ryggproblemer, osteoporose eller andre lidelser utgjør opp til 30 prosent av den totale uførheten, skal hele uførheten anses som forårsaket av yrkesskade, sier Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby.

Ingen tvil om yrkesskade

En omsorgsarbeider som hadde arbeidet i mange år i helse- og sosialsektoren, jobbet på et sykehjem i kommunen. Da hun skulle løfte en tung pasient opp fra gulvet, fikk hun et plutselig smell i ryggen. Hun fikk umiddelbart store ryggsmerter, og ble sykemeldt og senere ufør. Det ble konstatert kompresjonsbrudd i ryggen. Hun har blitt 100 prosent ufør etter hendelsen. Skaden ble godkjent som yrkesskade, og dette har ikke vært omstridt.

Godkjente bare 25 prosent

Spørsmålet NAV (klageinstans Nord) stilte, var om hennes uførhet kunne skyldes andre forhold enn yrkesskaden. NAV la vekt på at omsorgsarbeideren tidligere hadde hatt ryggproblematikk og at det var påvist osteoporose. Konklusjonen var at NAV kun kunne godkjenne 25 prosent av uførheten som yrkesskaderelatert. Fagforbundet var uenig.

Trygderetten: 100 prosent

Nå har Trygderetten med sin kjennelse omgjort vedtaket fra NAV klageinstans Nord. NAV klageinstans Nord mente at medlemmets tidligere rygglidelser og osteoporose var årsaken til ryggplagene, og anså yrkesskaden for bare å utgjøre 25 prosent av hennes uførhet. Trygderetten er imidlertid enig med Fagforbundet i at 100 prosent av uførheten i sin helhet skyldes yrkesskaden:

– Det fremgår av rettens helhetlige vurdering at yrkesskaden og de senere yrkesmessige konsekvensene av denne, er å anse som hovedårsaken til den uførhet som nå foreligger, heter det i kjennelsen (Trygderettens kjennelse nr. 10/00329).

Ikke dokumentert

Trygderetten legger vekt på at medlemmet var fullt fungerende i jobben og at det heller ikke "utpeker seg noen form for ekstraordinær rygglidelsesproblematikk (...) som skulle tilsi at uførheten hadde sin bakgrunn i allerede diagnostiserte lidelser". Videre peker Trygderetten på at osteoporosen hennes ikke er direkte dokumentert eller målt, slik at ingenting tyder på at denne lidelsen skulle være en vesentlig årsak til at hun ble ufør. Og hvis man likevel skulle skylde noe av uførheten på osteoporosen, mener retten at det det ikke kan utgjøre så mye som 30 prosent av den totale uførheten. Her viser kjennelsen til Folketrygdloven, der det går fram at man så lenge graden er mindre enn opp til 30 prosent av total uførhet, "skal man se bort fra denne uførheten i forhold til fastsettelse av yrkesskaderelatert uføregrad" (Folketrygdloven § 12-18 andre ledd).