Fikk full stilling

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Hjelpepleieren Anne-Britt Egeland gikk til sak mot Kvinnherad kommune, og i april fikk hun heltidsstilling.

28.05.2010 av Bård Jakobsen
Sist oppdatert: 28.05.2010

Anne-Britt Egeland jobber som hjelpepleier i Kvinnherad kommune; fram til 1. mai i år i deltidsstilling. Deltid for dem som ønsker å jobbe heltid medfører mye frustrasjon.

– Vi som arbeider deltid kan aldri reise bort, vi må gå med telefonen på oss hele tida og ta det som vi får av tilbud om ekstravakter, sa hun i et intervju med lokalavisa Kvinnheringen i 2009. I februar i år gikk Egeland med hjelp fra Fagforbundet og Kpmpetansesenteret i Bergen til sak mot kommunen, med påstand om at hun måtte bli ansatt i hundre prosent stilling.

Mange ønsker om heltid

I en trivselsundersøkelse blant alle ansatte i Kvinnherad kommune viste det seg at 140 av de deltidsansatte ønsker seg større stillinger. Det virker ikke som om kommunen følger opp dette. Grethe Richardsen er hovedtillitsvalgt og forteller at de tillitsvalgte i for liten grad tas med på råd. – Ansatte kan ønske økt stillingsprosent, men i stedet ansettes det nye i små stillinger, og dette får vi ofte høre om i etterkant, sier Richardsen som håper at Fagforbundet får gjennomslag i tariffoppgjøret for kravene som forsterker de tillitsvalgtes innflytelse i på deltid/heltid.

– Dette vil gi oss et mye bedre grunnlag for å kreve flere heltidsstillinger, sier Richardsen.

Press via Facebook

Anne-Britt Egeland lanserte en side på Facebook i september 2009: "Kampen for rett til heltid i offentlig helseomsorg". Det er etter hvert nesten 22 000 som sier at de liker denne Facebook-sida. Og i april i år kunne vi lese følgende på sida:

"Stor gledesmelding fra Kvinnherad. Vi gratulerer så mye Anne-Britt Egeland, som var initiativtakeren til denne gruppen har vunnet frem overfor kommunen og fått fast ansettelse i 100% stilling."

Løsningene finnes

Kjetil Edvardsen hos Forbundsadvokatene i Fagforbundet var prosessfullmektig for Egeland og sier følgende:  – Vi har mange slike saker og kommunene agerer forskjellig, men mange inntar en pragmatisk tilnærming: Hvorfor gå gjennom lange rettssaker, når vi egentlig har behov for arbeidstakeren i hundre prosent stilling? Og svaret kan da ofte bli at kommunen gir seg i forhold til arbeidstakerens krav uten at det kommer til rettssak. – Sjøl om arbeidstakeren vinner fram kan han eller hun ikke alltid fortsette i den samme jobben med høyere stillingsprosent. Vedkommende må kanskje bytte arbeidssted og gjøre andre oppgaver. Mitt inntrykk er at i de tilfellene hvor både arbeidsgiver, ansatt og de tillitsvalgte legger godviljen til viser det seg at man finner akseptable løsninger, sier advokat Kjetil Edvardsen som kan krysse av nok en sak i boka hvor arbeidstakeren har vunnet fram.