Tid for tariff er tid for verving

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Våren er tarifftid og i tarifftider verver vi nye medlemmer. Kampen for lønn, faglige rettigheter og kollektive avtaler er kjernevirksomheten i fagbevegelsen. Vi må aldri slutte å fortelle at sammen er vi sterke.

07.05.2018 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 28.05.2018

Parallelt med tariffoppgjøret har ansatte i en barnehage i Trøndelag streika for retten til tariffavtale. Etter seks uker vant de, og kan gå tilbake på jobb med tariffavtale.

Dette er en ekstra god vervehistorie. Den må fortelles om og om igjen.

Støtten fra en samlet fagbevegelse og fra hele Fagforbundet viser at det rett og slett lønner seg å være medlem. Det er det store felleskapet som vi må få enda flere til å bli med i.

En enkel oppskrift

Når vi skal ut på arbeidsplassbesøk og på stand må lønns- og arbeidsforhold alltid være en del av pakken vi leverer.

Tariffarbeidet i forbundet pågår kontinuerlig, ikke bare i selve oppgjøra.

Nå på vårparten under tariffoppgjøret er alle bevisst på at det er tariff som står øverst på blokka.

Vi må fortelle om og vise at kollektive avtaler er truet, og at bare en sterk fagbevegelse, et sterk forbund som kan stå i mot dette.

Budskapet som vi må ut med er: Bli medlem i Fagforbundet. Da står du aldri alene.

Det er et av våre beste verveargument.

#fagforbundsuka 2018 i juni

Fra 25. juni til 1. juli er det fagforbunds-uke. Da inntar tillitsvalgte arbeidsplasser over hele landet, med gode samtaler, en matbit, aktiviteter – og kanskje litt stæsj.

Aktivitetene er det fagforeningene som gjennomfører, men forbundsregionen har et overordna ansvar for tidlig planlegging og koordinering.

Arbeidsplassbesøk og oppsøkende virksomhet er selve kjernevirksomheten i forbundsukene. Det er ute på arbeidsplassene vi kommer i kontakt med kolleger som av forskjellige årsaker er uorganiserte. Her har vi muligheten til å fortelle dem om fordelene ved å være medlem i Fagforbundet.

Ta bilder, skriv en tekst og del med emneknagg slik, #fagforbundsuka, når du legger noe ut på sosiale medier.

Les intervju med nestleder Sissel M. Skoghaug fra juni 2017: Hver dag er en aktivistdag

Last ned tipshefte for aktivister eller logg inn for å bestille ferdig opptrykt