Fagforbundets bildeverktøy for sosiale medier

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet utvikler stadig nye verktøy for å gjøre jobben for de tillitsvalgte enklere. Siden kommunikasjonen med medlemmene i større grad enn tidligere foregår på nett har vi utvidet muligheten til å lage eget materiell med en egen «plakatbygger» for sosiale medier.

03.10.2017 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 09.10.2017

Du kan velge mellom forskjellige typer – en «budskapsplakat», en «sitatplakat», og en som lager et toppbilde til facebook-profilen din. Senere vil det også komme en «arrangementsplakat». Alle bilde-typene ligger klare med Fagforbundets logo, med skrift enten i hvitt eller sort.

Den nye plakatbyggeren er veldig lett å bruke og lager kjempefine plakater du kan dele på facebook, snapchat og instagram, eller i andre sosiale medier. Det er bare å skrive inn en liten tekst, velge bilde, skrift og fargeoppsett. Deretter trykker du «oppdater bilde» helt til tekst og bilde er slik du vil ha det. Det ligger noen eksempelbilder klare som dere kan bruke. Det er også mulig å laste inn egne bilder.

NB! Du kan bare laste opp og bruke bilder du har tatt selv eller har fått lov til å bruke. Er du usikker? Spør fotografen om du kan bruke bildet!

Kort og fyndig

Budskapsplakaten og sitatplakaten kan også brukes til å lage enkle facebookannonser. Facebook favoriserer bilder og annonser med lite tekst, fordi de mener mye tekst kan gi folk en opplevelse av dårligere kvalitet. På budskapsplakaten er det satt en begrensning på 75 tegn.

Plakatbyggeren kan selvsagt også brukes til å lage enkle løpesedler eller informasjon til oppslagstavla.

Du finner alt på Dine sider: fagforbundet.no/tvnett/tillitsvalgtmateriell/