Behov for dugnad

Godt inne i et nytt år med ny forbundsledelse, nye styringsdokumenter og nytt materiell, må vi ta en dugnad for å oppdatere brosjyrer både på papir og nett.

31.03.2014 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 31.03.2014

Fagforbundet er en stor organisasjon og alle medlemmer skal ivaretas på en god måte. Det gjelder ikke minst ved god og korrekt informasjon. Forbundet presenterer seg selv og informerer medlemmer, tillitsvalgte og verden forøvrig både på papir, nett, facebook og blant anna gjennom Fagbladet og Oss tillitsvalgte.

Alle skal ha sitt

Det er utfordrende å ha så mange informasjonskanaler og så mange og ulike målgrupper. Organisasjonen har over hundre yrkesgrupper som skal ha spissa yrkesfaglig informasjon, og målretta vervemateriell. Med en stor brosjyreproduksjon og stadig utvidelse og forbedring av nettsider er det ikke til å unngå at noen opplysninger foreldes uten at den respektive trykksaken eller nettsida blir endret.

Målet er naturligvis at all informasjon skal være korrekt. Alle medlemmer skal for eksempel når de logger seg inn på SIN EGEN SIDE i medlemsportalen finne det som er spesifikt for akkurat dem.

Alle har et ansvar

Når det gjelder brosjyrer og håndbøker er det viktig at fagforeningene og fylkene sjekker før de deler ut, at de ikke har for gammelt materiell på lager. Siden brosjyrer er ferskvare, er det lurt å unngå å ha store opplag liggende på fagforenings - og fylkeskontor. Det er lett å bestille fra brosjyredatabasen via posten i Keysers gate 15, og også å laste ned fra nett.

Oppdager dere faktafeil i det dere laster ned, meld fra til informasjonsavdelingen. Det samme gjelder om dere finner uklarheter eller feil på noen av nettsidene. Vi sentralt i Fagforbundet er helt avhengige av tilbakemeldinger fra dere.

Eksempler på oppdateringer

Mette Nord er ny forbundsleder og alle hefter og håndbøker med forord av Jan Davidsen skal kastes. Pass også på at brev har riktig underskrift, dersom det er forbundsleder som er avsender. Det har dessverre ved en feiltakelse gått ut velkomstpakker med brev fra Davidsen også etter at Mette Nord ble valgt. Ryddejobben er i gang.
Dette er eksempler på ”nye” trykksaker: ”Fagforbundet sjekker lønna di”, ”Trygg på jobben med tariffavtale” og ”Tipshefte til valgkamparbeid”.
Andre opplysninger som lett blir utdatert i gamle brosjyrer er antall medlemmer og priser på forsikringer. Igjen er rådet: Ikke ha for mange trykksaker liggende: Tenk igjennom behovet før dere bestiller. Nedlasting fra nett er dessuten et godt alternativ som er billigere og krever ikke lagerplass.

Og nå dere blir det rydde-  og kastedugnad!