Tips til Fagforbundsukene 2013

Fagforbundsukene 2013 gjennomføres i uke 44 og 45, med start fredag 25. oktober. Har dere bestemt hva dere skal gjøre i fagforeninga i år?

11.09.2013 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 15.10.2013

Tillitsvalgte i Fagforbundet er synlige, nære og stolte hele året – egne fagforbundsuker gir det lille puffet ekstra som skaper enda mer samhold i fagforeninga og på arbeidsplassene.

Det lille ekstra

Alle fagforeninger bør finne på noe ute på arbeidsplassene disse ukene. Mange av dere er sikkert ferdig med planlegginga allerede, men siden det har vært en meget travel høst så er en påminning og  noen tips  på sin plass for dere som ikke har spikret detaljerte planer ennå.

Fagforbundet har sendt ut et eget tipshefte – som også kan lastes ned fra nett.

Verving veldig viktig

Fagforbundsukene er verveuker. Med nytt flertall på stortinget og en borgerlig regjering som vil angripe fagbevegelsen, er vervinga enda viktigere. Våre tillitsvalgte må bli enda mer synlige på arbeidsplassene framover. Fagforbundsukene gir en fin mulighet til å kickstarte forsvarsjobben for et fortsatt anstendig arbeidsliv.

Medlemmer og ikke-medlemmer

Erfaring viser at medlemmene våre setter pris på å bli sett; Matpakkeaksjoner, nattpatruljer, arbeidsplassbesøk, skolebesøk, lønns- og pensjonssjekk, utdeling av frukt og fruktkurver, drømmedager, gratis kino/teater og mye mer har vist seg å være svært populært og samlende. Spesielt viktig er det å besøke ansatte som sjelden ser den tillitsvalgte og arbeidsplasser med lav organisasjonsgrad.

Konkrete planer

Arbeidsplassbesøk gir mange muligheter for å snakke med medlemmer og potensielle medlemmer. Det er viktig å planlegge besøket slik at både arbeidsgiver og plasstillitsvalgt er forberedt. Fordel ansvar og tilpass besøkene slik at alle tillitsvalgte kan brukes i henhold til seksjonstilhørighet, alder og spesifikke utfordringer. På arbeidsplassene møter vi kolleger som av forskjellige årsaker er uorganiserte, og derfor er muligheten til å fortelle om fordelene ved å være medlem i Fagforbundet gode. Arbeidsplassbesøk og oppsøkende virksomhet er en av kjernevirksomhetene under Fagforbundsukene.

Fagforbundet på nett

På arbeidsplasser der det er naturlig og mulig ta med en pc eller en Ipad, slik at dere kan vise fram Fagforbundet på nett. Medlemmer må logge seg inn på medlemsportalen og se på egen side. Det er lett å melde seg inn på nett og også fint å vise fram nyhetssidene, temasidene og facebooksidene til forbundet.

Kontaktperson sentralt: stian.bryde-erichsen@fagforbundet.no mobil 414 60 544