Vårrengjøring - fra papir til nett

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet har passert 320 000 medlemmer og det gjenspeiler seg i mangfoldet og mengden av trykksaker forbundet har.

10.05.2011 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 31.05.2011

Våren er tid for opprydding - helt sikkert også på fagforeningskontorene, i fylkeskretsene og kompetansesentrene. Utviklinga på nett gjør også at vi med tida trenger mindre trykt materiell på lager. Ny teknologi gjør det enklere å målrette innhold og beregne antall når noe skal lages. Men mens Fagforbundet jobber med å nå dette målet, må vi forholde oss til papir.

Brosjyrer er ferskvare

På tillitsvalgtnettet finner du alle mulige brosjyrer og materiell. Når du har lest dette kan du sortere og kaste alle brosjyrer eldre enn 2008. Hvordan ser du det? Jo, langs kanten på alle trykte brosjyrer står det blant anna NÅR brosjyren er laga - og HVOR MANGE som er trykt. I nesten alt brosjyremateriell kommer det endringer - derfor kast, kast, kast.

Posten - et tastetrykk unna

Rutinene for bestilling er enkle - så tenk dere om før dere bestiller materiell. Det er ikke nødvendig å ha store lagre liggende - de fleste brosjyrer går ut på dato både innholdsmessig og visuelt. Gjennom medlemsportalen blir det enda lettere for medlemmene å få tilgang til det som angår akkurat deres lønns- og arbeidsforhold. Også seksjonstilhørigheten kommer fram. Derfor skal så mange medlemmer som mulig inn i portalen og bli aktive der. Når vi klarer å få til en dialog om for eksempel hva de forventer yrkesfaglig, kan vi begrense den forholdsvis massive brosjyreproduksjonen vi har.

Bruk medlemsportalen

Tillitsvalgtportalen vil også inneholde bedre og enklere verktøy for å målrette materiellet. Når du som tillitsvalgt logger deg inn i medlemsportalen vil du få tilgang til disse og annen tillitsvalgtinformasjon. Det er dette vi kaller Tillitsvalgtportalen (én og samme innlogging). Blant annet vil foreninga kunne lage eget materiell automatisk ved å velge blant Fagforbundets maler for plakater, løpesedler, osv. Denne funksjonen blir snart tilgjengelig. Logg inn i medlemsportalen og følg med!

Roll-up online

Bannere og roll-ups er en flott og synlig måte å vise fram Fagforbundet på. Fagforeninger kan bestille og kjøpe direkte hos firmaet Aida. Informasjonsavdelinga har laget nye roll-ups etter ny mal og med nye seksjonsfarger. Den generelle røde roll-upen er både på bokmål og nynorsk. Fylkeskretser og fagforeninger som ønsker seg en roll-up kan selv bestille. Alle tilgjengelige roll-ups ligger på nett sånn at det er lett å se hvordan de ser ut.

Slik går du fram ved kjøp av roll-ups:
Gå til aida.no
Trykk på lenken "intranett" nederst på sida.
Logg inn med brukernavn: fagforbundet@aida.no passord: opprop123
Trykk på lenken "Fagforbundet" i venstremeny.
Finn de bannere og roll-ups du vil ha, fyll ut skjema og send inn bestilling.
Fagforeninga mottar faktura i posten.

Nytt på nett

Nettutviklinga av fagforbundet.no, medlemsportal, tillitsvalgtportal og fylkeskretsene og fagforeningene på nett går framover parallelt med at forbundet fremdeles opererer på papir. Sånn må det være. Fagforbundet er på facebook - både sentralt og med mange fylker og fagforeninger. I skrivende stund blir også Fagbladet lansert på facebook. De som liker papir kan fremdeles ta bladet med seg i godstolen - andre kan klikke seg inn på pc, iPhone eller iPad. Så sånn er det.

Men rydde må dere alle sammen.