Omorganisering? Vi skal med. Nå!

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Rådmannen skal få lov til å tenke tanken ut, men så bør han eller hun innkalle de tillitsvalgte til drøftingsmøte. Dere skal nemlig inn så tidlig som mulig.

19.05.2009 av Anne Kathrine Ellila
Sist oppdatert: 29.05.2009

Her ser vi spesielt på bestemmelsene rundt deltakelse i omorganiseringer i KS-området, men tilsvarende bestemmelser finnes i alle hovedavtalene våre. Hovedavtalen del B, § 1-4-1 sier at arbeidsgiver så tidlig som mulig skal informere, drøfte og ta de tillitsvalgte med på råd når det gjelder blant annet omorganisering/omlegging av driften. Sett dere godt inn i hvilke saker dere har drøftingsrett på og merk at det også er drøftingsrett for tidsplanen. Dette blir utdypet i § 3-1 c): Ved endringer og omstillinger skal arbeidsgiver på et tidligst mulig tidspunkt informere, drøfte og ta de tillitsvalgte med på råd.

Så tidlig som mulig

Når skal de tillitsvalgte inn i prosessen? Hva er tidligst mulig tidspunkt? Arbeidsgiver er ofte alt for sent ute med å innkalle til drøftingsmøte. Igjen og igjen presenterer arbeidsgiver et i praksis ferdig utkast for de tillitsvalgte. Slik skal det ikke være. Vi har nettopp fått støtte i vårt syn av arbeidsretten som er øverste rettsinnstans i tvister. I en sak Fagforbundet reiste mot KS/Moss kommune (ARD-2008-10) slår arbeidsretten fast at selv om hovedavtalens formålsbestemmelser (Del B § 1-1) ikke klart uttrykker hva som er tidligst mulig tidspunkt, så gir den et klart uttrykk for at drøftinger har sin berettigelse og er verdifulle for samarbeidet mellom de lokale parter.

Arbeidsretten peker også på at de tillitsvalgte er sikret en rett til å utøve medinnflytelse på beslutninger – ikke gjennom en vetorett, men gjennom argumenter. Og desto tidligere et argument bringes inn i bildet, desto større er muligheten for at det får innflytelse på innholdet av den avgjørelsen som tas.

Konfidensialitet ikke gyldig grunn

En annen viktig arbeidsrettsdom (ARD-1996-130) er den såkalte Transocean-dommen. Denne dommen handler om at pålegg fra anbudsinnbyder om fortrolig håndtering av anbudsdokumenter ikke fritok bedriften fra å informere og drøfte med tillitsvalgte på tidligst mulig tidspunkt.  Det at en sak må behandles konfidensielt er ingen grunn for at ikke dere skal inn på tidligst mulig tidspunkt. Dere er vant til å behandle slike saker. Med mindre arbeidsgiver kan vise til tidligere uheldige episoder, skal dere tidlig inn i disse sakene også. Og dere skal kunne diskutere dem med andre tillitsvalgte, som fagforeningsstyret.

Husk referat/protokoll

Det er viktig å dokumentere hva som er gjort og sagt. I hovedavtalen § 3-1, i) er det presisert at i de tilfeller det føres drøftinger eller forhandlinger mellom partene, skal det skrives drøftingsreferat eller forhandlingsprotokoll. Hvis ikke deres syn sammenfaller med arbeidsgivers, pass på at deres syn kommer med. Ikke la dere presse til å undertegne en protokoll der og da hvis dere er usikre. Det kan være tungt å reise en sak hvis de lokale tilltsvalgte har undertegnet en enighetsprotokoll som er i strid med Fagforbundets syn.