Fagforbundet med full seier om betalt spisepause

Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Mette Nord, leder i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

I halvannet år har striden mellom Fagforbundet og KS om kontoransattes spisepause rast. Nå er saken avgjort i Arbeidsretten og det ble full seier for Fagforbundet.

17.11.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 27.11.2020

– Vi er ikke overrasket, men veldig fornøyd med at dommen er så klar, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Våren 2019 sendte Kommunenes arbeidsgiverorganisasjon KS brev hvor de instruerte politikere i nye kommuner om at kontoransatte ikke skal ha betalt spisepause. I de kommunene der de som jobbet på kontor hadde betalt lunsj, mente KS at denne rettigheten skulle de miste når de ble ansatt i ny kommune.

Det reagerte Fagforbundet på, og kampen for medlemmene ble kåret med seier i Arbeidsretten.

Dette er spisepausesaken

Full seier i Arbeidsretten

Fagforbundet har hele tida ment at opprinnelige kommuners forpliktelser skal videreføres i ny kommune så langt det lar seg gjøre.

– Dommen i Arbeidsretten viser at vi har rett, den er knusende for KS, sier Mette Nord.

Arbeidsretten ga Fagforbundet og LO fikk fullt medhold på sitt syn om at ansattes arbeidstidsordninger ikke skal annulleres i det en ny kommune ser dagens lys.

– Det er veldig tilfredsstillende å vinne, og at KS etter halvannet år må ta inn over seg at vi har rett der de har vært fast bestemt på at det motsatte er tilfelle, sier Mette Nord.

En viktig dom for mange

Kommune- og fylkessammenslåingene berører nesten 150.000 ansatte – mange av dem kontoransatte. De som har mistet betalt spisepause, vil etter dommen få etterbetalt penger.

– Konsekvensen av dommen er at arbeidsgiver ikke ensidig kan endre arbeidstida for kontoransatte ved kommunesammenslåinger. I tillegg må kommunene det gjelder og KS sørge for at tariffbruddet repareres og at de medlemmene som har fått endret sin arbeidstid skal få en etterbetaling, sier en fornøyd Mette Nord.

Kan ikke ankes

Mette Nord berømmer organisasjonen for alt godt arbeid som har ført fram til denne seieren.

– Stor takk til tillitsvalgte, kompetansesentrene og LOs juridiske avdeling og ikke minst til egne ansatte i Fagforbundet. Det er veldig gledelig for de berørte medlemmene at man ikke kan slette opparbeida rettigheter med et pennestrøk, fastslår forbundsleder Mette Nord.

Dommen fra Arbeidsretten kan ikke ankes og vil være førende for andre, også eventuelle framtidige kommunesammenslåinger.