Munnbind må ikke bli en økonomisk byrde

– Det er skuffende at Fagforbundet ikke blir hørt i kravet om gratis tilgang til munnbind, sier forbundsleder Mette Nord. Regjeringa anbefaler på sin pressekonferanse 14. august bruk av munnbind i Oslo og Indre Østfold, uten at noen skal få dekt utgiftene sine.

14.08.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 14.08.2020

På pressekonferansen anbefaler regjeringa bruk av munnbind på kollektivreiser i, og til og fra, Oslo, og dessuten i bo- og arbeidsregion Indre Østfold. Dette skal gjelde i 14 dagar fra mandag. Fra regjeringas side legges det ikke opp til at verken arbeidstakere, studenter eller elever skal få dekt utgiftene sine. Munnbinda behandles som normalt avfall, og kan kastes i ordinære søppeldunker.

En urettferdig øknomisk belastning

Mange kan ikke ha hjemmekontor, svært mange av Fagforbundets medlemmer må møte på jobb i helsevesenet og velferdstjenestene, og mange av dem må bruke kollektivtrafikk. For disse blir munnbind en ekstra utgiftspost som kan bli stor.

– Det er ekstra urettferdig for alle dem i lavtlønnsyrker må bære den økonomiske belastninga av regjeringas smittevernregler, sier Mette Nord.

Gratis munnbind regjeringas ansvar

Fagforbundet har krevd at regjeringa i samarbeid med partene i arbeidslivet sørger for gratis munnbind til blant andre ansatte i helsevesenet, barnehager, skoler, renhold, renovasjon, tjenesteytende yrker, skoleelever og studenter.

– Vi har merket oss at enkelte arbeidsgivere tar smittevernet på alvor og deler ut munnbind som ansatte kan bruke på reise til og fra jobben, det er flott sier Nord.

– Fagforbundet mener bestemt at det er regjeringa som har det overordna ansvaret for dette, og at de må følge opp sine egne smittevernregler, mener Mette Nord.

Brevet Fagforbundet sendte til regjeringa om påbud om bruk av munnbind i kollektivtrafikken

Fagforbundet har nærmere 400.000 medlemmer, og de gjør en forskjell i arbeidslivet.

– En stor andel av medlemmene jobber i samfunnskritiske yrker i helsevesenet, barnehager, skoler, kollektivtrafikken, renhold, renovasjon og i velferdstjenestene forøvrig, minner Mette Nord om.

Les også om tobarnsmoren med sønn i risikogruppe som mener munnbind kan bli dyrt