Årets tariffoppgjør starter opp igjen

Mandag 3. august gjenopptar Fellesforbundet og Norsk Industri tarifforhandlingene som ble avbrutt 12. mars. Det er et forbundsvist oppgjør og konkurranseutsatt industri forhandler fram sine resultater i det vi kaller frontfaget. Når de er ferdige, fortsetter tariffoppgjørene i alle andre områder.

31.07.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 31.07.2020

Under koronakrisen har det vært sådd tvil om mulighetene og kravene inn i de kommende forhandlingene. Fellesforbundet sin leder, Jørn Eggum, er tydelig på at når de starter opp så er det reelle forhandlinger.

En travel høst

Fagforbundet står foran en høst med et hovedoppgjør der cirka 30 tariffavtaler skal ferdigforhandles, i tillegg kommer B-delene i Spekter. Til sammen er Fagforbundet involvert i over 80 avtaler.

Leder i Fagforbundet, Mette Nord er like tydelig som Eggum, det er reelle forhandlinger som skal gjennomføres. Tross lavere prisvekst enn forventet, og mørke økonomiske skyer i horisonten, forventer Fagforbund-leder Mette Nord at også hennes medlemmer skal oppleve lønnsvekst.

Noen viktige datoer

Forhandlingene i frontfaget har frist 21. august. Etter det vil nye avtaleområder komme, ikke alle har fått dato fastsatt enda.

• I Spekter starter innledende, sentrale forhandlinger (A-delsforhandlinger) 25.8 med frist 26. august. Spekter Helse og de øvrige områdene kommer så på løpende bånd.
  • I KS er det oppstart 3. september, med frist 15. september.
  • KS bedrift(samfunnsbedriftene) starter 22.9, KS Bedrift energiavtalen starter 6.10.
  • I Staten starter forhandlingene 1. september, også de med frist 15. september.
  • I Virke HUK starter de opp 10.november, frist 12.november. Det samme gjør Virke Helse og sosiale tjenester og spesialisthelsetjenesten.
  • Bussbransjeavtalen forhandles 2.9, det samme gjør Posten Norge.
  • Bring express starter opp 4.9

Datoer vil bli satt fortløpende for alle tariffområdene og det vil komme oppdatering på tariffsidene på fagforbundet.no

Ni ting du må vite om tariffavtaler

Fagforbundet er godt forberedt

Forberedelsene til hovedoppgjøret 2020 var godt i gang før 12. mars, og alle regioner, fagforeninger og kompetansesenter hadde fått påminning om å være klar for konflikt innafor alle tariffområder.

Det som er aller viktigst er at at alle medlemmer er riktig registrert på arbeidsgiver i Fane2, slik at mangfoldet av tariffområder er dekket. Det blir ikke et lett oppgjør, men Fagforbundet går alltid til forhandlingsbordet godt forberedt.

Bare høsten vil vise hvordan det går. Konfliktberedskapen er på topp.