Handelsavtalene truer de fattiges helse

20_2019-nCoV

20_2019-nCoV (Foto: ASkaryna/MostPhotos.com)

Covid 19-pandemien truer de fattiges helse. Visst dør velstående også, men pandemien kan bli fatal for fattige, i fattige land.

15.06.2020 av Rolv Rynning Hanssen
Sist oppdatert: 19.06.2020

Når vaksinen mot covid-19 endelig er utviklet, kan den bli uoppnåelig for verdens fattige på grunn av TRIPS-avtalen (Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights) som er vedtatt av Verdens Handelsorganisasjon. Avtalen beskytter patenter og reduserer muligheten for å lage billigutgaver av medisiner.

Til årsmøtet i Verdens Helseorganisasjon (WHO) ble det laget et brev fra Sør-Afrikas president Cyril Ramaphosa og 140 andre nåværende og tidligere statsledere/ministere. De ber om at WHO skal stille seg bak en global garanti som sikrer at når en effektiv vaksine blir utviklet, så skal den produseres i stort antall og bli gjort tilgjengelig for folk i alle land, gratis.

De fattiges apotek

Legemiddelfirmaene har enorme fortjenester på de enkelte medikamentene. India har vært «de fattiges apotek» lenge og produsert kopimedisiner som gjorde det mulig å bekjempe HIV/AIDS-epidemien i fattige land. I forbindelse med det vedtok WTO en erklæring som sier at TRIPS-avtalen ikke bør hindre medlemsland i å beskytte folkehelsa.

Men særlig USA motarbeider en oppmykning av WTOs patentregler og hindrer utviklingsland å produsere kopimedisiner.  Big pharma-lobbyen jobber knallhardt for å beskytte profitten ved å la patentene vare lenger (og bli dyrere). De fattige landene ønsker å tvinge selskaper som finner en vaksine, til å dele kunnskapen bredt.

Mer ansvar til WTO

USA motarbeider WHO og ønsker ikke å delta i organisasjonens viktige arbeid mot pandemien. For tiden er det ikke noen andre som kan samordne kampen mot pandemier bedre. Derfor bør WHO gis mer ansvar. Patentene på covid-19-vaksiner bør gis til WHO, som så kan gi de til land som trenger dem for produksjon av billige medisiner til verdens fattige.

Norge gjør dessverre det motsatte. Vårt bidrag til vaksineutvikling går til CEPI, en organisasjon skapt av Verdens Økonomiske Forum og støttet av private firmaer og donorer, hvorav Bill Gates er den viktigste. Organisasjonen er en Public-private organisasjon, noe á la OPS i Norge.

Vår oppfordring er: La Verdens Helseorganisasjon få råderetten over alle viktige medisinpatenter, og dele dem med alle fattige land for å sikre helse som den menneskeretten det er.