Over hundre tusen nye organiserte i Storbritannia

Flere medlemmer gjør at Fagforbundet står enda sterkere i kommende lønnsoppgjør. (Foto: Illustrasjon fra OSS Tillitsvalgte: Trude Tjensland)

Storbritannias fagforeninger er i ferd med å reversere noe av tilbakegangen de har hatt i medlemstall de siste tiårene. I 2019 ble nesten hundre tusen nye arbeidere medlemmer i en fagforeninger.

05.06.2020 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 05.06.2020

I løpet av de siste månedene har medlemstallene økt ytterligere, på grunn av bekymring over helse og sikkerhet på arbeidsplasser under pandemien, skriver avisa MorningStar.

Flest kvinner

Kvinner er overrepresentert blant de nye medlemmene, og kvinneandelen i fagforeninger er nå på sitt høyeste siden 1995. Det er økende bevissthet rundt fagbevegelsens politiske rolle i Storbritannia, der over 60 000 antas å ha dødd så langt av koronaviruset.

Spesielt spennende er det med National Education Union (NEU). De har fått 20 000 nye medlemmer i løpet av månedene med korona. En av årsakene er at regjeringen vil åpne skolene, men det vil ikke NEU. Pandemien er fremdeles ikke under kontroll i Storbritannia ifølge MorningStar.