Fagforbundet Bærum vil ha ekstern granskning av sykehjem

På Vallerhjemmet i Bærum er 13 døde av korona og 35 ansatte smitta.

På Vallerhjemmet i Bærum er 13 døde av korona og 35 ansatte smitta. (Foto: Bjørn M. Johnsen)

Budstikka har på lederplass kommet med sterk kritikk av Bærum kommunes håndtering av koronasmitten ved Vallerhjemmet, hvor ti av beboerne nå er døde, alle påført smitten. I tillegg har 35 ansatte blitt smittet.

12.05.2020 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 14.05.2020

Vallerhjemmet er det nest hardest rammede sykehjemmet i Norge under koronakrisen.
Kommunedirektøren har sagt det skal bli en intern gjennomgang av det som har skjedd på Vallerhjemmet. I gruppa som skal foreta granskningen er det oppnevnt tre interne ansatte, hvor den ene er kommunalsjef Syrdal, som selv sitter i kommunens øverste koronaledelse. Fagforbundet krever en ekstern granskning. Dette er meldt til kommunedirektøren.

Kari-Sofie Jenssen

Granskning: Leder i Fagforbundet Bærum, Bjørn M. Johnsen sier at forbundet krever ekstern granskning av de som har skjedd på Vallerhjemmet. (foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Samtidig anser vi kommunalsjef Syrdal som inhabil til å være med i denne gruppen. En slik liten gruppe som det her legges opp til vil ikke gi denne gjennomgangen legitimitet. Ansatte har krav på at det blir en ekstern granskning. Det kan ikke være slik at ledelsen skal granske seg selv. Det skaper ikke tillit, sier Bjørn M. Johnsen, leder i Fagforbundet Bærum.

Alle kan bidra

Fagforbundet Bærum sendte fire store marsipankaker til Vallerhjemmet, en kake til hvert team, som et uttrykk for anerkjennelse av den jobben ansatte gjør, og en oppmuntring i hverdagen. I tillegg bevilget de 20 000 kroner til Frelsesarmeens Varmestue til mathjelp for de som er rammet ekstra på grunn av koronasmitten.