Medlemmene ekstra viktige i en unntakstilstand

Oddbjørg Strømme, fylkesleder Østfold

Oddbjørg Strømme, fylkesleder Østfold (Foto: Trude Tjensvold)

Fagforbundet sine medlemmer står bokstavelig talt midt i stormen i den nasjonale og globale krisen vi er i. Koronapandemien har snudd opp ned på både privatliv og arbeidsliv. Mange kjenner på frykt for egen helse, og frykt for nære og kjære har vært til stede samtidig som arbeidshverdagen er blitt en helt annen.

06.05.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 18.05.2020

Fagforbundet har svært mange medlemmer i yrker som regnes som samfunns­kritiske. Vi har hele perioden siden Norge ble stengt ned i mars, forsøkt å sette søkelyset på de ulike samfunnsområdene. Det er mange å løfte fram, og det er mange å takke. Det må vi fortsette med.

Våre medlemmer og tillitsvalgte trenger all den ros de kan få, også fra egen organisasjon.
I juni skulle vi vært synlig, nær og stolt ute på arbeidsplassene, slik vi alltid er under fagforbundsuka. Men i år må vi tenke nytt.

Fra 22.6. - 28.6. skal vi skinne

Selv om samfunnet begynner å normalisere seg, veit vi at vi ikke kan velge arbeidsplassbesøk og fysisk tilstedeværelse som hovedbeskjeftigelse i juni. Heller ikke drømmedager i svømmehallen eller tur i skogen eller kake på personalrommet.
I år må vi gjøre det på en annen måte. Likevel må vi ha som mål å være enda mer synlig.

Det lille ekstra alltid bra

Det hadde vært fint med det lille ekstra. En god start kan være å laste ned og henge opp de fine takkeplakatene som dere finner på nett.

De kan sendes eller overleveres elektronisk til den tillitsvalgte på arbeidsplassen som igjen kan «tapetsere» sin egen arbeidsplass.

Vi vil jo at både medlemmer og potensielle medlemmer skal se oss i fagforbundsukene, og det vil de gjøre om de som renholder, barnehageansatt, vaktmester eller helsearbeider henger på veggen.

Godt fagforeningsarbeid er en vinner

Fagforbundet har tillitsvalgte som har jobba nesten døgnet rundt denne våren. Det ble ikke tariffjobbing, men noe mye mer intenst og fryktbetont. Det er gjort en kjempejobb, og det må vi minne hverandre og medlemmene på.

Gode tillitsvalgte er det som verver nye medlemmer. Det gjelder i normale tider, i tarifftider og i alle fall i krisetider som det er nå.

Bruk alle plattformer på sosiale medier

På vervesida på fagforbundet.no finner du både gode tips, filmer og profileringsartikler. Det er den tillitsvalgte på arbeidsplassen som er linken inn i virksomheten fysisk sett, for smittevern kommer alltid i første rekke.

Fagforeningene, som er det viktigste organisasjonsleddet, må tenke helhet og alle avtaleområder og bruke nettsida si, Facebook og e-postliste til å spre det dere vil ha ut.

Et mål bør være at alle sammen har et vervebudskap på topp i uke 26.