Egen uke for tillitsvalgte hvert år

Som tillitsvalgt i Fagforbundet er du i godt selskap.

Som tillitsvalgt i Fagforbundet er du i godt selskap. (Foto: Fagforbundet / Birgit Dannenberg)

– De tillitsvalgte er en viktig faktor for å øke forbundets tariffmakt, og jeg vil rose det gode arbeidet fagforeninger og klubber på arbeidsplassene gjør, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet.

06.05.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 14.05.2020

Nå har Arbeidsutvalget i Fagforbundet bestemt at forbundet skal ha en fast uke i året der den tillitsvalgte på arbeidsplassen skal være tema.

Nestlederen mener at de som sliter med valgene av tillitsvalgt har noe å lære av fagforeninger med faste og gode rutiner for valg av tillitsvalgte.

- Å dele gode erfaringer er alltid viktig, mener Larsen.

Tillitsvalgtsuka blir i oktober – uke 44

Det er sendt rundskriv til hele organisasjonen og målet er at alle fagforeninger skal fokusere på å få valgt tillitsvalgte i alle tariffområder.

- Tillitsvalgtsuka er ikke et påfunn for å endre på gode etablerte rutiner, og fagforeningene må selvsagt fortsette å rekruttere tillitsvalgte gjennom hele året, understreker Odd Haldgeir Larsen.

Fagforbundet

Valg er forankra i vedtektene

Vedtektene omhandler blant anna valg av tillitsvalgte på alle nivå. En av fagforeningenes ordinære oppgaver er å sørge for at det velges tillitsvalgte på alle arbeidsplasser, jf. §11.5.2. og 11.7, i henhold til aktuell hovedavtale.

Forbundsregionene har ansvar for å bistå fagforeningene i kartlegging av og utarbeide oversikt over både egne klubber, vervepotensialet og over hvor det mangler tillitsvalgte.

Kartleggingsarbeidet er i prosess og bør være utgangspunkt for prioriteringer som gjøres av fagforeningene i selve tillitsvalgtsuka.

- Tillitsvalgtsuka blir etablert for å sette fokus på valg av tillitsvalgte der dette ikke er på plass, sier Larsen, og påpeker samtidig nødvendigheten av kartlegging for å få et større bilde.

Langsiktig planlegging viktig

Målet er at tillitsvalgtsuka blir arrangert årlig framover.

- Det gjør at fagforeningene kan lage langsiktige planer for hvilke målgrupper og tariffområder de ønsker å prioritere fra år til år, for på sikt å nå det store målet om å ha tillitsvalgte på alle tariffområder, understreker Odd Haldgeir Larsen på vegne av arbeidsutvalget i Fagforbundet.

Han er også nøye med å understreke at fagforeningene bør bruke tillitsvalgtsuka til å løfte fram de tillitsvalgtes arbeid og rolle.

- De er viktige for enkeltmedlemmer og de er viktige for at hele det store fellesskapet som Fagforbundet er, skal fungere, sier Odd Haldgeir Larsen.