Smittevernutstyr kommer raskere fram med gratis standarder

Rikshospitalet sykehus. Illustrasjonsfoto.

Rikshospitalet sykehus. Illustrasjonsfoto. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet samarbeider med Standard Norge for at munnbind, masker, hansker og andre smittevernprodukter når ut både raskere og enklere til Helse-Norge.

30.03.2020 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 30.04.2020

Det har vært en skrikende mangel på smittevernutstyr både i Norge og i resten av Europa. I Oslo kunne for eksempel hjemmetjenesten melde om nærmest tomme lagre. Nå er det imidlertid god grunn til å tro at situasjonen blir bedre for alle helseansatte som de siste ukene har bedt instendig om mer utstyr til å beskytte seg og andre mot smitte.

Fagforbundets samarbeidspartner Standard Norge har frigjort standarder for produksjon av smittevernutstyr. Gratis. Standard Norge utvikler og forvalter standarder i Norge. De har enerett på å utgi Norsk Standard og samarbeider tett med europeiske og internasjonale standardiseringsorganisasjoner.

– Nå tilgjengeliggjør vi kostnadsfritt standardene som beskriver krav til produktene og som kan legges til grunn for dokumentasjon. Vi håper at dette kan bidra til at helsevesenet raskt får tilgang på nytt utstyr, skriver Standard Norge på sine nettsider.

Til sammen 11 standarder frigjøres for å bidra til bekjempelsen av koronaviruset. Det handler om hansker, munnbind, vernebriller og beskyttelsesklær - alt som trengs for en best mulig beskyttelse mot sykdommen.