Nye veier i USAs fagbevegelse

Demonstrators march outside the U.S. Capitol during the Poor People's Campaign rally at the National Mall in Washington on Saturday, June 23, 2018. (AP Photo/Jose Luis Magana) (Foto: Jose Luis Magana)

Mange av oss oppfatter fagbevegelsen i USA som konservativ og ikke veldig samfunnsengasjert. Nå gjør flere av fagforbundene nye framstøt som gir oss et annet inntrykk.

17.03.2020 av Rolv Rynning Hansen
Sist oppdatert: 17.03.2020

Gjennom «Bargaining for the Common Good Network» som består av fagforeninger, sivilsamfunn, raserettighetsorganisasjoner og studentorganisasjoner hvor de samarbeider som likeverdige partnere for å vinne større og bredere krav ved forhandlingsbordet og ellers i samfunnet.

I disse kampanjene jobber arbeids- og sivilsamfunnet sammen for å kreve at selskaper og velstående betaler sin rettferdige andel, slik at samfunnet får det de trenger for å blomstre. Fagforeninger som har rett til å forhandle, bruker forhandlingene til å fremme krav som ikke bare kommer de som forhandler til gode, men også det større samfunnet som helhet.

Ønsker kontroll på boligmarkedet

Sammen med medlemmer, partnere og allierte fremmes krav som vil påvirke lokalsamfunnene. Et godt eksempel er når fagforeningene ser at mye av lønnsøkningen går direkte til dem som leier ut husvære til arbeiderne og de andre allierte.  Det er et mål å gjøre bolig til mindre av en vare og til å få demokratisk kontroll over boligmarkedet.

Workers and Renters of the World, Unite!  er slagordet og spiller på slagord fra fagbevegelsens framvekst. Det har vært utallige rivinger av såkalte slum-områder og subsidierte boliger i storbyene. Dette har skapt det de kaller bolig-apartheid, hvor særlig svarte har blitt skjøvet ut, sammen med de lavest lønnede. Ut fra dette og arbeidet med alliansepartnerne, har fagforbundene skjønt at arbeidere som utdanner, pleier, beskytter og yter andre tjenester på jobben, også kjøper det de produserer, blant annet boliger.

Store forbund er også med

Fagforbundet

Dette har skapt denne interessante nyvinningen innenfor tarifforhandlingene og en utvidet allianse. I alliansen Bargaining for the Common Good finnes en rekke lokale fagforeninger, men også de store, landsomfattende forbundene som American Federation of Teachers, Service Employees International Union, Communications Workers of America og International Brotherhood of Teamsters.