Kjemper for bedre sikkerhet for bussjåfører

Trygghet for alle: ­Kollisjonssikkerheten for sjåførene må bli bedre, krever tillitsvalgte i bransjen. (Foto: Margareth Wilthil)

– Det er ingen tvil om at kollisjonssikkerheten for bussjåfører er for dårlig. Det er det mulig å gjøre noe med, men lite skjer. Dypest sett er dette et spørsmål om vilje sier hovedverneombud i Vy Buss, Harald Sehm.

30.01.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 17.02.2020

Han forteller at sikkerheten til sjåførene har stått på dagsorden hos tillitsvalgte og verneombud i flere år.

Birgit Dannenberg

Økt sikkerhet kan vedtas

– Det beste løsningen ville uten tvil være om FNs organ for kjøretøysikkerhet, World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, kunne vedta nye sikkerhetsbestemmelser for nye busser. Dette er en datterorganisasjon til FNs organ for økonomisk samarbeid i Europa. Hadde vi fått gjennomslag der, ville det ha tvunget alle de store produsentene til å bygge sikrere busser og problemet ville ha vært løst.

Sehm forteller at arbeidet med dette startet allerede i 2016. Saken har vært i Samferdselsdepartementet og vegdirektoratet, og har stått på dagsorden i FN-organet to ganger. Begge gangene etter press fra tillitsvalgte og verneombud i det som da het Nettbuss. Og begge gangene har FN-organet etterlyst bedre dokumentasjon. I mellomtida fortsetter usikkerheten hos sjåførene, og de tragiske kollisjonene med ujevne mellomrom.

En gordisk knute

– Vi verken kan eller vil vente, men det er litt av en knute. Vi opplever at vi ikke kan kreve av våre arbeidsgivere at de skal kjøpe økt sikkerhet som går over EU-kravene i våre busser, rett og slett fordi bussene da ville blitt dyrere og vi hadde tapt anbudene vi konkurrerer om. Vi ville mista jobben i eget selskap, og sikkerheten ville vært like elendig. Det er ingen løsning, sier han.

Han mener likevel at han og andre tillitsvalgte har funnet en løsning som kan fungere. Dersom selskapene som styrer anbudskonkurransene, slik som Ruter, Skyss, AtB og andre stiller krav om økt sikkerhet for førerne av bussene blir det like vilkår for alle. Harald Sehm påpeker at disse oppdragsgiverne allerede stiller en rekke krav til bussene som skal brukes.

Klart sikkerhet kan prioriteres

– Det stilles krav til avstanden mellom seteradene, elektronikk og fargen på knapper: Egentlig alt som må til for at turen skal være så behagelig for de reisende som mulig. Da er det klart man også kan plusse på krav til kjøretøyet som gjør bussen så trygg som overhodet mulig for sjåførene.

Sehm legger til at utfordringen er å få lokalpolitikere til å forstå sitt ansvar for sjåførsikkerheten i anbudsutlysningene, samle mange nok selskap bak et slikt krav, slik at det lønner seg for produsentene å tilby slike trygge busser. Her er politikere og oppdragsgiverne i fylkene nøkkelen.

Samle Norden bak kravet

– Dette er viktig for oss i Norge. Vi har hatt flere runder med Samferdselsdepartementet om dette. Men, vi vet også at det er en tilsvarende debatt i Finland og også en spirende debatt i Sverige. Greier vi å samle oss om et felles Nordisk krav, så vil det være mulig å få dette til raskere enn bare å sitte og vente på at FN- og EU-organ til slutt skal fatte de riktige vedtakene. Dette er for viktig til at skal sitte med hendene i fanget, avslutter Harald Sehm, hovedverneombud for 5500 ansatte i Vy Buss.