Se Fagforbundets splitter nye fiskefilm!

Er du en liten fisk i arbeidslivet? Se hva du må gjøre for å bli hørt! Den nye animasjonsfilmen til Fagforbundet skal gå på youtube og kinoer i jula. Den funker for alle i alderen 0-100 år!

13.12.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 30.01.2020

I førjulstida sender Fagforbundet ut en ny og frisk vervefilm. Den er basert på det som er et kjent motiv for mange i fagbevegelsen: nemlig småfiskene som organiserer seg mot den store fisken.

– Vi kunne ikke finne noen film som var laget av dette motivet før, så vi tenkte at vi kunne gjøre det til vår historie, forteller Ellisiv Solskinnsbakk, informasjonsrådgiver i Fagforbundet.

Men selv om dette klassiske motivet fungerer på ei T-skjorte, måtte det gjøres en liten endring i sluttbildet for at filmen skal fungere.

– I det klassiske motivet ser vi at "fagforeningsfisken" ender med å jage den store fisken. Men i virkeligheten er det dialog som er poenget, og at alle de små fiskene/arbeidstakerne samler seg for å bli HØRT. Selv om det sikkert kan være fristende å jage bort sjefen innimellom, så er jo det viktigste å kunne snakke sammen, som likeverdige.

Finn den tillitsvalgte

Ser du filmen, er det ingen tvil om hvem som kommer til å bli valgt som tillitsvalgt.

– Den lille røde fisken som har motet til å si ifra, er helt klart et bilde på de som er villige til å ta det ekstra skrittet og gjøre en innsats på vegne av kollegaer. Det er de fiskene som er kjernen i Fagforbundet.

Håndtegnet

Det er Fabelfjord studios som har laget filmen på vegne av Fagforbundet.

– Et funfact her er at hovedanimatøren også animerte på Netflix sin store julefilm "Klaus", som i likhet med vår film også er en 2D-film. Det vil si at alt er tegnet for hånd. Vi synes den har blitt veldig fin, med en klassisk tegnefilm-look og håper at disse fiskene kan bidra til at vi øker medlemstallet vårt, og dermed også tariffmakta foran vårens hovedoppgjør, sier Solskinnsbakk.