Fagforbundet lanserer Deltidslista - sjekk din kommune!

(Foto: Bill Gates)

Nå har Fagforbundet laget et verktøy for å sjekke antall heltid/deltidsutlyste helsefagarbeiderstillinger i hele landet. På fagforbundet.no/deltidslista kan du gå inn og se hvor mange heltids- og deltidsstillinger som blir utlyst for helsefagarbeidere i din kommune. Tallene er ment å brukes i kampen for en heltidskultur i helse- og omsorgssektoren.

26.10.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 08.04.2021

For å gi tillitsvalgte tilgang til oppdaterte tall i kampen mot deltidskrisa, har Fagforbundet inngått et samarbeid med medieovervåkningstjenesten Retriever. Retriever overvåker antall heltids- og deltidsstillinger som blir utlyst for helsefagarbeidere i alle kommuner i hele landet, helt tilbake til mars 2019.

Får bruksanvisning

Det vil bli sendt ut informasjon om hvordan verktøyet kan brukes. Fagforeninger og forbundsregioner oppfordres til å ta kontakt med lokale medier og vise dem de konkrete tallene. Et tips er å ta med medlemmer som ønsker seg heltid og tilby mediene et intervju.

– Vi ønsker at våre tillitsvalgte bruker Deltidslista til å sette søkelyset på deltidskrisa ute i Kommune-Norge, sier forbundsleder Mette Nord.

Utdanner seg ikke til deltid

Mette Nord har vært tydelig på at heltidskultur må stå øverst på dagsorden for de nyvalgte kommunepolitikerne.

– Vi kommer til å mangle nesten 50 000 ansatte i helse- og omsorgssektoren innen 2035. Vi klarer ikke å utdanne alle vi trenger. Derfor er heltid viktig, både for å få flere til å jobbe mer og for å få flere til å utdanne seg. Det er vanskelig å få unge mennesker til å utdanne seg til 16,4 prosent stilling. Vi må tilby nyutdanna og de som jobber i sektoren trygge jobber med en lønn det går an å leve av, sier Nord.

Bare 14 prosent heltid

Helt siden Fagforbundet ble opprettet har tillitsvalgte arbeidet for hele, faste stillinger. Likevel jobber to av tre ansatte i helse- og omsorgsektoren fortsatt deltid. På landsbasis er kun 14 prosent av de utlyste stillingene for helsefagarbeidere heltid. Unge, nyutdanna helsefagarbeidere må jage vakter hver måned for å få livet og økonomien til å gå opp.

Trenger oppvåkning

Rådgiver i Fagforbundet, Siv Karin Kjøllmoen, reiser mye rundt i Norge for å lære våre egne tillitsvalgte, kommuneadministrasjon og politikere hvordan de kan skape heltidskultur.

– Deltidslista vil være en vekker. Mange politikere vet ikke hvordan ståa er i deres egen kommune. «Deltidslista» må brukes for å minne både dem og administrasjonen på at om de vil oppnå heltidskultur må de jobbe for det hver eneste dag. De skal vite at vi følger med, sier Kjøllmoen.

Sjekk deltidslista på fagforbundet.no