Her har det blitt mer populært å bli plasstillitsvalgt

Fikk øynene opp for medarbeiderdrevet omstilling: f.v Trine Aalberg og Marit Seehus. (Foto: Renate Tårnes)

To år er gått siden plasstillitsvalgt Trine Aalberg deltok på sin første samling i forskningsprosjektet om hvordan medarbeiderdrevet omstilling kan gi bedre tjenester og godt arbeidsmiljø. Så hva er resultatet? – Jeg har blitt tryggere på hva mine oppgaver går ut på, og får gjort mer av det som ikke består i å forhandle om lønn. Å bidra til at du trives, det er min jobb, smiler Aalberg.

01.10.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 03.10.2019

Prosjektet «Trepartssamarbeid om medarbeiderdrevet omstilling» ble startet opp av Fagforbundet og forskningsinstituttet Sintef høsten 2017. Sammen med ledere, tillitsvalgte og verneombud i barnehager og sykehjem fra kommunene Steinkjer, Malvik og Melhus har de testet hvordan partssamarbeid og medarbeiderdrevet innovasjon kan bidra til bedre tjenester og gode arbeidsmiljø. Tillitsvalgte fra Utdanningsforbundet og Norsk Sykepleierforbund har også deltatt.

Mer trygg i rollen som plasstillitsvalgt

– Vi ser økt motivasjon og engasjement blant de ansatte for å utvikle sin egen arbeidsplass. Og - de har fått øynene opp for at det kan være interessant å være plasstillitsvalgt. Tillitsvalgtvervet har rett og slett blitt mer populært, forteller Trine Aalberg.

Hun er tillitsvalgt ved Byafossen Barnehage i Steinkjer kommune.

– Tilbakemeldingen fra oss alle er at vi føler et større fellesskap. Jeg har fått et helt annet samarbeid med verneombudet, tillitsvalgte fra andre forbund og styreren i barnehagen.

Gjennom prosjektet har Aalberg fått konkrete verktøy som hun kan ta med seg i arbeidshverdagen. De har måttet utarbeide forventningsavklaringer til hverandre og snakket mye om rollefordeling.

– Jeg har blitt tryggere på hva mine oppgaver går ut på, og får gjort mer av det som ikke består i å forhandle om lønn. Det er tross alt flere indikatorer på at du har det bra på jobb enn lønnslippen. Å bidra til at du trives, det er min jobb, smiler Aalberg.

På gulvet det skjer

Hovedtillitsvalgt i Melhus Kommune, Marit Seehuus har oppdaget hvor viktig hennes rolle er ovenfor de plasstillitsvalgte. Hun har virkelig begynt å brenne for hva som skjer på gulvet og forteller at det er de som oftest står i stormen og kjenner på hvor skoa trykker.

– En ansatt er avhengig av å ha en leder som ser deg, anerkjenner deg og gir deg støtte. Det trenger også en plasstillitsvalgt fra sin leder, som er den hovedtillitsvalgte, forteller hun.

Nå håper begge at arbeidet de har lagt ned i prosjektet blir videreført. På den siste samlingen la de frem opplevelser og lærdommer de har hatt til politisk og administrativ ledelse i sine kommuner.

– De må gi oss den oppfølgingen vi trenger for å videreføre det gode arbeidet som er lagt ned. De menneskene som har deltatt bør brukes som mentorer for å spre dette til andre enheter i kommunen, sier Seehuus.

Begge har stor tro på kommunalt trepartssamarbeid, men presiserer at politikerne må ha innsikt og forståelse for arbeidet for å kunne gjøre kloke vedtak.

– Vi trenger litt trøkk oppover nå, avslutter Aalberg.

Tar beslutninger sammen

Fagbladet

Rapporten slippes på senhøsten. Unni Bjerregaard Moe fra omstillingsenheten i Fagforbundet mener rapporten vil gi et svar på hva tillitsreformen burde inneholde.

– Det handler om å skape tillit mellom de ulike yrkesgruppene og beslutningstakerne. Utviklingen av arbeidsplassen og det å finne løsninger på problemer skal tas i fellesskap. I prosjektet har de brukt HMS-utvalgene der både tillitsvalgte, verneombud og lederen av avdelingen allerede sitter.

– Nå får de ikke bare fremlagt tall på hvor mange som er sykemeldt - de diskuterer heller hvordan arbeidet skal organiseres for at flere kan stå i jobb.

Les mer om prosjektet:

Fagbladet: Tillitsvalgte måtte samarbeide tettere med ledelsen - sykefraværet gikk ned og helsefagarbeidere fikk mer ansvar

SINTEF: Trepartssamarbeid om medarbeiderdrevet omstilling