Fagforbundet ringer medlemmene sine

Anne Hilleren er klar for en ringerunde til medlemmene i valgkampen 2019.

Anne Hilleren er klar for en ringerunde til medlemmene i valgkampen 2019. (Foto: Privat)

– Hei, mitt navn er Anne og jeg ringer fra Fagforbundet. Snakker jeg med... og har du tid til noen spørsmål?

25.09.2019 av Kari-Sofie Jensen, Nils Fredrik Hansen, Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 07.10.2019

Omtrent sånn hørtes det ut for medlemmene som ble oppringt da Fagforbundets ringeprosjekt satte i gang. Til sammen deltok 28 foreninger. De ringte til 15 000 medlemmer og gjennomførte 5500 samtaler. Målet var å få medlemmene til å bruke stemmeretten sin, men en ønsket bieffekt av samtalene var å gi medlemmene oppmerksomhet og mulighet til å spørre fagforeninga si hvis det var noe de lurte på. Og, ikke minst, oppmuntre dem til å verve kollegaer.

Ringer fra kjøkkenbordet

Flere av «ringerne» var spent på forhånd, og synes det var litt skummelt å skulle ringe mange fremmede på vegne av forbundet.

– Det er faktisk kjempegøy å ringe, sier Anne Hilleren, en entusiastisk vestlending som ringte medlemmene i Fagforbundet pleie og omsorg i Oslo.

– Det er en veldig fin måte å komme i kontakt med medlemmene på. Mange blir overraska over å få telefon, og de blir ofte blide, føler seg ivaretatt og kan spørre om ting de lurer på, forteller Anne.

Hun har flere hundre samtaler bak seg og mener det er en veldig effektiv måte å nå medlemmene på.

– Siden vi har et manus blir det gode samtaler og veldig lite skummelt. Dette er bare gøy, og noe vi burde gjøre også etter valget. Jeg opplever det som veldig nyttig, forteller hun.

Fagforbundet

Tok flest telefoner

Damen med aller flest samtaler i ringeprosjektet heter Rigmor Møkkelgård og er fra Trondheim. Hun ble frikjøpt til prosjektet og ringte cirka 1 500 uføre- og pensjonistmedlemmer. De aller første telefonene var litt skumle å ta, men hun oppdaget fort at det kun var positive reaksjoner i andre enden.

– Mange var veldig engasjerte og hadde enten forhåndsstemt eller hadde tenkt til å stemme. Blant pensjonistene var det naturlig nok mange som var opptatt av pensjon, men en del var også opptatt av at unge i arbeidslivet skal ha skikkelige arbeidsvilkår i form av hele, faste stillinger. Hvis de hadde dårlige erfaringer sjøl, ønsket de noe bedre for dem som kommer etter, forteller Møkkelgård.

Klima og miljø gikk også igjen som et tema de var interesserte i.

Ringte på dugnad

Hos Fagforbundet Skien-Siljan satt sju-åtte tillitsvalgte hver ettermiddag klokka 16-20 og ringte medlemmene før valget.

Fagforbundet Skien-Siljan

– Dette er bare gøy. Medlemmene er så blide og hyggelige, forteller nestleder og hovedtillitsvalgt Laila Brattelid.

Da OSS snakket med henne hadde de gjennomført 550 samtaler med medlemmene og det var kun ett medlem som hadde vært avvisende. Flere sa at de skulle gå å stemme, selv om de ikke hadde planer om det. Og det er nettopp det de ønsker å oppnå med ringeprosjektet.

Inspirert av svenskene

Prosjektet er hentet fra svensk fagbevegelse, som har hatt suksess med det i forbindelse med valgkamp. Fra svenskene har Fagforbundet også fått det elektroniske verktøyet som registrerer hvem de har ringt, hvem de har prata med og hvem som ikke svarte. De som ikke svarte kommer opp neste gang. På den måten er det enkelt å vite hvem de har snakka med og ikke. I tillegg til manuset gjør verktøyet det enkelt å komme i gang og holde oversikt underveis.

– Sånn på landsbasis er det bare positive tilbakemeldinger og mange ser at dette verktøyet kan brukes i andre sammenhenger, også, sier rådgiver Andreas Olsen i Fagforbundet nasjonalt.

Han tenker blant annet på verving, Fagforbunds-uka, medlemsoppfølging og tariffinformasjon.