Åpner dørene for tillitsvalgte i fagforbundsuka

I Folkets Hus: Edvin Helland, nestleder i Fagforbundet Trondheim og Sonia Tangen, leder i Fagforbundet Trondheim, står klare i Folkets Hus. (Foto: Fagforbundet Trondheim)

Fagforeningene har måttet tenke annerledes for å få gjennomført fagforbundsuka i juni. Fagforbundet Trondheim åpner dørene for at over 250 tillitsvalgte skal få komme innom for en prat og få materiell slik at de skal kunne verve på arbeidsplassene sine.

15.06.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 19.06.2020

For at alle skal ha en mulighet til å komme innom, uansett om de jobber sent eller tidlig har fagforeninga lagt opp til en fleksibel åpningstid.

– Vi har leid et stort lokale på bakkeplan i Folkets Hus i Trondheim der vi kan møtes og samtidig ivareta smittevernhensyn. Her skal vi være tilgjengelig 23. og 24. juni fra åtte til åtte, og 25. juni fra åtte til fire, sier leder i Fagforbundet Trondheim, Sonia Tangen.

Håper å møte så mange som mulig

Fagforeningslederen er spent på hvor mange som vil ta turen. Hun håper at tilbudet blir godt mottatt og at hun får møtt så mange som mulig.

– Tillitsvalgte kan komme innom i trygge omgivelser og hente ut sjokoladebarer for å dele ut til potensielle medlemmer. Det vil bidra til å synliggjøre oss ute på arbeidsplassene når vi selv ikke får dratt ut, forteller hun.

Fagforbundet Trondheim

Tillitsvalgte vil få med seg en liten gave

Tillitsvalgte gjør en enorm innsats for medlemmene, og fagforeninga tenkte derfor at det var på sin plass å gi dem noe ekstra før sommerferien.

– Vi har ordnet en liten gave til de tillitsvalgte for den innsatsen de gjør, uavhengig av koronakrisa. Når de kommer innom vil de få med seg en drikkeflaske og et bærenett, sier Tangen.

Styret i fagforeninga gleder seg til å treffe de tillitsvalgte ansikt til ansikt for første gang på lenge og utveksle noen ord om hvordan ståa er.

– Vi skulle gjerne vært ute på arbeidsplassbesøk i stedet, men når vi ikke har den muligheten så synes vi det blir spennende å prøve dette. Så gleder vi oss til å møte nye og gamle medlemmer ute på arbeidsplassene deres når det er trygt å gjøre det, avslutter Tangen.