Temakveld om epilepsi med Marius Formoe

Yrkesseksjon Helse og sosial og Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, arrangerer temakveld om epilepsi 10.mars i kommunestyresalen.

3. mars 2020 av Fagforbundet Hakden og Aremark

Marius Formoe var i 6 til 17 års-alder rammet av den nevrologiske diagnosen epilepsi. Disse årene var på mange måter krevende med til sammen flere lange sykehusopphold, høy hyppighet av anfall, bivirkninger av medisiner, negativ anfallsutvikling og hjerneoperasjon med positivt utfall. Til tross for noen tøffe kamper hadde Marius mange venner og mye familie som støttet. Dessverre er det mange med epilepsi som i tillegg til anfallskamp har en daglig kamp mot fordommer og stigmatisering. I dagens samfunn henger kunnskapsnivået rundt den vanligste nevrologiske diagnosen mange år på etterskudd. Ca. 50 prosent av rammede i arbeidsfør alder holdes utenfor arbeidslivet, mange ufrivillig. I tillegg ser man også at landets skoler dessverre har for dårlig kunnskap rundt diagnosen. I mange tilfeller blir ikke diagnosen oppdaget, og det er ikke uvanlig at rammede elever blir omtalt som «late» , «fjerne», «sløve» og i de verste tilfellene « dumme». Marius har i flere år hatt et brennende engasjement for få bukt med disse fordommene og bruker i tillegg til sin historie, oppdatert epilepsikunnskap for å spre informasjon rundt diagnosen. Formoe begynte å holde foredrag i 2012, og har siden starten blitt en mye brukt foredragsholder rundt i landet.

Sted : Kommunestyresalen

Tid : 17.00 - 19.00

Påmelding senest 9.mars til :

Hege Jensen 45 61 95 77  eller  Veronica vang  97 02 02 41

VELKOMMEN !