Renhold, en samfunnskritisk funksjon?

Nå har hverdagen tatt en ny vending, en hverdag som nå har satt et ekstra fokus på renhold og hygiene. Det ligger et stort ansvar på renholderne i hele Norge, som gjør en fantastisk innsats. Renholderne blir en viktig brikke i dette puslespillet av arbeidsoppgaver og logistikk, slik at alle så trygt som mulig kan fungere både i jobb og privat.

25.03.2020
Sist oppdatert: 25.03.2020

Renhold er og blir en viktig del av hverdagen fremover, oppgaver tas på strak arm, tiltak igangsettes, og alvoret setter ingen spørsmålstegn ved.

Renhold har nå i disse dager fått et ekstra fokus, og midt oppe i denne Corona krisen, så er det gledelig at renholdet nå antakelig er bedre enn noensinne.

I dagligvarebransjen er det igangsatt gode tiltak, med håndsprit, og jevnlig rengjøring av flater som berøres av mange. Handlevogner vaskes f. eks. flere ganger daglig.

Det finnes mange ulike typer renhold, og i disse dager skjerpes antakelig rutinene på sykehusene i hele landet.

Et eksempel er operasjonsavdelingen på Sykehuset i Vestfold. Her er de vant med høye krav til renhold fra tidligere, men nye oppgaver nå er desinfeksjon av kontaktpunkter i hele avdelingen hver fjerde time.

Renhold har nå endelig fått status som en samfunnskritisk funksjon, det er overraskende at det ikke har skjedd tidligere. Uten renholderne stopper alle funksjonene i samfunnet, det er viktig å huske på den dagen Coronakrisen er over.

Det er på høy tid at renholderyrket får en høyere status enn det har hatt til nå, og at ikke renholdet blir nedprioritert så fort vi er tilbake til normalen igjen.

Godt renhold er enklere når alle hjelper til å holde det ryddig rundt seg. Her kan DU bidra, både hjemme og på jobb.

Vi setter stor pris på renholderne våre. Takk for innsatsen dere gjør!

Hanne Slettvold (Leder), Morgan Andersen, Hilde Hellebrekke, Randi Eikåsen, Tom Brede Serkeland, Roar Olsen, Morten Grønli, Pål Andreassen, Jane Gro Delmedico og Willy Roger Holtan.

Yrkesseksjon for samferdsel og teknisk, Fagforbundet Vestfold og Telemark