Tiden er moden for en norsk BDS-allianse

En rekke organisasjoner med engasjement for Palestina er enige om å samarbeide for å få slutt på norsk direkte og indirekte støtte til den israelske okkupasjonen av Palestina.

09.11.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 09.11.2012

I helgen arrangerte Palestinakomiteen i Norge, Fellesutvalget for Palestina, Norsk Folkehjelp og Fagforbundet et møte om BDS. BDS står for Boikott, Desinvestering og Sanksjoner. BDS-bevegelsen oppsto i 2005 da over hundre palestinske organisasjoner gikk sammen for å oppfordre det internasjonale samfunnet til å legge press på Israel for å få slutt på okkupasjonen ved å boikotte Israel, trekke ut sine investeringer og sette i gang sanksjoner mot landet inntil Israel følger folkeretten og anerkjenner palestinernes rettigheter. Det er nå et stort globalt BDS-nettverk som bl.a. nå skal møtes på World Social Forum Free Palestine i Brasil 28. november i år.

Panelet på BDS-møte 4. november 2012

Felles kampanjer som motmakt

I alt tre rapporter* dokumenterer grundig hvordan norsk næringsliv og norske myndigheter støtter og bidrar til å opprettholde den israelske okkupasjonen. Dette gjør at Fagforbundet sammen med en rekke andre organisasjoner vil sette i gang felles kampanjer.

Martin Holter, Midtøsten-rådgiver i Norsk Folkehjelp framhevet betydningen av samarbeidet med Fagforbundet for at denne dokumentasjonen har kommet på bordet.

I arbeidet med research har Norsk Folkehjelp og Fagforbundet også jobbet parallelt med påvirkningsarbeid på toppnivå overfor norske departementer, myndigheter, banker og selskaper. Kombinasjonen dokumentasjon og påvirkningsarbeid har gitt resultater. Vita-kjeden stoppet salget av Ahava-produkter og Karmel-instituttet som gir direkte økonomisk støtte til ulovlige bosettinger skal ikke lenger bli omfattet av gavefradragsordningen.

Martin Holter i Norsk Folkehjelp fremhevet at det norske BDS-samarbeidet vil bli en tydelig motmakt til norsk støtte til den israelske folkerettsstridige okkupasjonen.

Opprop mot G4S

Sikkerhetsselskapet G4S leverer utstyr til den folkerettsstridige muren, militære kontrollposter, israelske fengsler hvor palestinske fanger sitter fengslet i strid med Genevekonvensjonen, og til virksomheter i ulovlige bosettinger på Vestbredden.

Allerede har 21 organisasjoner, deriblant Fagforbundet, underskrevet et opprop som krever at selskapet G4S må stanse å levere sikkerhetstjenester på okkupert jord, og at norske myndigheter og virksomheter må boikotte selskapet inntil dette skjer. Annicken Lundgård, leder av Palestinakomiteen i Norge holdt et engasjert innlegg om betydning av å følge opp offentlige virksomheter som benytter tjenestene til G4S.

Fagforbundets ambassadørkorps

Eddie Whyte, nestleder i Fagforbundet Vestfold og en av Fagforbundets ambassadører for Palestina redegjorde for ambassadørkorpset. Korpset består av tillitsvalgte fra hvert fylke og har som oppgave å spre informasjon og skape engasjement lokalt. 25 ambassadører har til oppgave å spre Palestina-budskapet til 500 fagforeninger.

Whyte etterlyste tettere samarbeid mellom de ulike organisasjonene ute i fylkene og kommunene, og fikk støtte for sin appell om å synliggjøre jødiske og israelske fredsaktivister som er kritiske til statens Israel okkupasjon og folkerettstridige behandling av palestinerne.

Mange saker å samarbeide om Bred oppslutning om mange saker

Det var stor oppslutning både i panelet og den fullsatte salen om et bredt felt av saker: palestinske fanger, handel med bosettingsvarer, Statens pensjonsfond Utlandet (Oljefondet) for å nevne noen. Kontakter ble knyttet, og ordene til Erik Johansen Jørgensen, leder av Palestine Network Norway (PPN) i Norges KFUK-KFUM fikk avslutte samlingen: - Vi lever i et demokrati, og i et demokrati er det flertallet som bestemmer. Vi må derfor vise at vi er mange, og målet må være å vise at vi har fått flertallet.

*

Norges ulike samarbeidsforhold med Israel – mangel på koherens i norsk Midtøstenpolitikk

Farlige forbindelser – norske bånd til den israelske okkupasjonen

Norsk våpenhandel og militært samarbeid med Israel