Lære - for å lære videre

Implementering av Palliativ Care innen Eldreomsorg. Fagforbundet gir sin fulle støtte. Dette er positivt sin Kjellfrid T. Blakstad.

17.12.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 17.12.2008

Vi gir vår fulle støtte til det arbeidet Verdighetsenteret utfører sier Kjellfrid T. Blakstad leder for seksjon helse og sosial. Det er viktig at vi setter fokus på en verdig omsorg for gamle. Utvikling av kompetanse og økt fokus på forskning bidrar til å gjøre eldreomsorgen mer attraktiv. Verdighetssentert har også vist det positive med tverrfaglig samarbeid i praksis.

Verdighetssenteret ved Bergen Røde Kors Sykehjem, tilbyr et unikt opplæringsprogram vedrørende Implementering av Palliativ Care innen Eldreomsorg.

Kursledelse: Stein Husebø, 12 seminardager, unikt kurs- og opplæringsmateriale, Bergen Røde Kors Sykehjem

Bakgrunn

Den største sosialpolitiske utfordring i Norge og Europa i de kommende tiår er å sikre de svakeste gamle en verdig siste levetid – å kunne gi dem en livsgaranti.

Denne livsgarantien forutsetter at alle gamle i deres siste levetid blir møtt med omsorg og kompetanse, spesielt i forhold til Omsorg ved livets slutt (Palliativ Care) uavhengig av alder, diagnose eller oppholdssted. Verdighetsenteret ved

Bergen Røde Kors Sykehjem har nasjonalt og internasjonalt et unikt fagmiljø innenfor området, en spesialisert Palliativ avdeling, samt omfattende undervisning og forskningsprosjekter.

Målsetting

Målsettingen for opplæringsprogrammet er å tilføre sykehjem og kommunal eldreomsorg kompetanse innenfor Omsorg ved livets slutt (Palliativ Care) – som bidrar til å gi en livsgaranti for de omsorgstrengende gamle i deres siste levetid.

Målgruppe

Motivert fagpersonale innenfor eldreomsorg; leger, pleiepersonale, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sjelesørgere, sosionomer, ledere eller andre.

Konsept

Verdighetssenteret ved Bergen Røde Kors Sykehjem, tilbyr et unikt opplæringsprogram som omfatter:

• 4 enkeltseminarer fordelt på en tidsperiode på ett år, til sammen 12 dager.

• Undervisningen og fagkompetansen rettet mot utfordringene deltakerne erfarer på eget arbeidssted/kommune.

• Gjennom egeninnsats og samspill i grupper får deltakerne styrket sin

opplærings- og undervisningskompetanse.

• Undervisningsmateriale til gjennomføring av opplæring på egen arbeidsplass.

• Utarbeidelse av et prosjekt for implementering av Palliativ Care på hjemstedet.

• 1 dagsseminar / oppfølgingsdag på hjemstedet/egen arbeidsplass med Stein Husebø.

• Det tilbys oppfølging – hvordan går det? – ca ett år etter siste samling.

• Kursledelse og forelesere har nasjonal og internasjonal erfaring innenfor området

Verdighetssenteret støttes av Fagforbundet.

Les mer om seminardagene her.