Seier til de ansatte i hjemmetjenesten

I april gikk styremedlem og leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet Tromsø, Eivor Haukland, ut i avisen og satte arbeidstøy til de ansatte i hjemmetjenesten på dagsorden. Tirsdag 19. mai behandlet formannskapet et privat forslag om arbeidstøy fra Mari Ann Benonisen (AP) som fikk flertall. Haukland ble positivt overasket når hun fikk høre nyheten.

19. mai 2020 av Erik Johansen Jørgensen

- Dæven, det var bra! Jeg hadde ikke trodd at det skulle gå så fort før vi fikk gjennomslag for dette kravet, sier Haukland.

Haukland er positiv til nyheten men samtidig opptatt av at saken blir fulgt opp og at seieren ikke er helt i boks før de har ytterklærne på seg.

- Det er veldig bra å få denne annerkjennelsen fra politisk hold. Det har vært et slit i flere år, og vi har kjempet for denne selvfølgeligheten. Endelig ser Tromsø kommune galskapen, sier Haukland, som mener kampen ikke er over før vi har på plass et komplett arbeidstøy til de ansatte.

erikjohansenjrgensen.jpg

Leder i Fagforbundet Tromsø, Erik J. Jørgensen, er også svært fornøyd når han leste om saken.

- Vi snakket med politisk ledelse i april og jeg synes det er bra at de viser handlekraft. Dette er en sak vi har løftet i flere år med administrasjonen i Tromsø kommune uten å nå fram. Under korona har kanskje saken fått et annet som har gjort at flere nå ser behovet og faktisk gjør noe med det, sier Jørgensen.

Haukland og Jørgensen er tydelig på at de kommer til å følge med og kreve at de ansatte representeres i arbeidet med å kartlegge behovet og finne egnet arbeidstøy.

- Det som er gjort er veldig bra, men samtidig der dette et steg i riktig retning. Vi kan ikke komme i en situasjon der folk som ikke er kjent med hvordan arbeidsforholdene til de på bakken er de som alene skal kartlegge behovet. Det er de ansatte som kjenner behovet og virkeligheten, så da må vi være med, sier Haukland og får støtte fra Erik J. Jørgensen.

- Vi kan ikke risikere at vi kommer i en situasjon der de ansatte ikke får det som er behovet. Det er egnetheten til arbeidstøyet som er hele poenget her så da må vi følge med å sørge for at de ansatte får egnet arbeidstøy, avslutter Jørgensen.