Lederen i Fagforbundet Tromsø raser over kommunalministerens uttalelser om effektivisering i kommunene

5. mai presenterte avisen Klassekampen tall fra KS som viste at kommune-Norge styrer mot tap på opp mot 20 milliarder kroner i 2020. Dagen etter uttaler kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup at kommunene må satse på effektivisering og innovasjon. Dette får lederen i Fagforbundet Tromsø, Erik J. Jørgensen, til å se rødt.

8. mai 2020 av Erik Johansen Jørgensen

- Slike uttalelser fra ministeren er totalt useriøst og vitner om hvor virkelighetsfjern Astrup er. Kommuneøkonomien er fra før av svært kritisk i flere kommuner, der i blant Tromsø. Vi sitter med en kommuneadministrasjon og kommunepolitikere som er i en kjempefortvilt situasjon. Når ministeren fra Høyre kommer med slike uttalelser, tror jeg ikke han forstår alvoret kommunene er i og jeg mener man kanskje må stille spørsmålstegn med Astrups forståelse og hans egnethet til statsrådsposten, sier Jørgensen.

- Det er tomt, det er ikke flere plasser å kutte. Hvilken verden er det egentlig Astrup lever i. Hvor og hvordan er det han mener vi skal effektivisere, og hvilke innovasjon er det han snakker om. Dette blir bare for dumt, raser Jørgensen som inviterer Astrup til Tromsø for å komme med konkrete effektiviserings- og innovasjonstiltak i kommunen.

Fagforeningslederen reagerer på at slike utsagn kommer til kommunene og ikke til det private næringslivet som har mottatt store krisepakker uten engang å stille krav om utbytteforbud.

- Det er en riktig og viktig prioritering å berge privat næringsliv med krisepakker. Men kommunene er i en veldig vanskelig situasjon nå, og da provoserer det meg at pengesekken virker utømmelig for privat næringsliv, samtidig som regjeringen ikke setter av nok penger til kommunene.

- Jeg mener at regjeringen må komme med garantier for at kommunene ikke skal tape en eneste krone på koronapandemien. Noe annet er totalt uansvarlig med tanke på den allerede kritiske kommuneøkonomien flere kommuner opplever i dag, avslutter Jørgensen.