Vervet 575 unge medlemmer i en pandemi

Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo.

Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

En pandemi stopper ikke Fagforbundet Oslo. I 2020 ble det vervet totalt 575 elever, lærlinger, studenter og unge yrkesaktive. – Vi kan takke tillitsvalgte ute på arbeidsplassene for det gode resultatet, sier Maren Oddvang.

14.01.2021
Sist oppdatert: 14.04.2021

I 2020 har Fagforbundet Oslo økt fra 5005 unge medlemmer (studenter, lærlinger, elever og unge yrkesaktive) til 5580 unge medlemmer. Før nedstengingen har ungdomsutvalget gjennomført morgenaksjoner, stands, holdt foredrag, besøkt klasserom og det har blitt arrangert temakvelder. Under pandemien har de tillitsvalgte tatt over stafettpinnen og det gjorde at målet om en økning på 5 prosent har blitt nådd.

Hvordan har dere klart dette?

- Det er de tillitsvalgte på arbeidsplassene som har gjort kjempejobb. Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo ønsker sende en stor takk til alle våre tillitsvalgte. Vi er veldig stolte av innsatsen som har blitt gjort. Det har blitt jobbet godt i lang tid. Klubbene og fagforeningene har også gjort en solid innsats som har gitt resultater, sier Maren Oddvang som er leder ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo.

- Jeg tror også mange unge har sett viktigheten av å være organisert i en pandemi. Mange unge har blitt permittert og med en tillitsvalgt i ryggen er du bedre rustet til å takle en slik situasjon, forteller Oddvang.

Studenter har Fagforbundet i ryggen

Fagforbundet Oslo har 1706 medlemmer som er studenter (per 31.12.20) og det er der vi har økt mest. Regionen har vervet hele 371 nye studenter. Hvis du er studentmedlem har du akkurat de samme rettighetene som alle andre, det er mye billigere og du har de tillitsvalgte i ryggen.

Hvorfor er det viktig å verve studenter?

- Grunnen til at det er viktig å verve studenter nå er jo fordi det er mange som jobber samtidig som de studerer, derfor er det så utrolig viktig at vi verver disse og samtidig informerer de om hvilke rettigheter de har mens de jobber ved studiene. Da er det viktig at studentene har Fagforbundet i ryggen, sa Frida Dahlberg som har vært studentkontakt for Fagforbundet Oslo i 2020.

Hvorfor bør studenter være medlem av Fagforbundet?

- Det er mange studenter som flytter for seg selv og som kanskje flytter fra der de er vokst opp til en annen ukjent by, da kan vi i Fagforbundet være med å tilby et fellesskap og ikke minst aktiviteter som er gratis for medlemmene, sa Dahlberg videre.

- I 2020 er det også mange studenter som har følt på pandemien på nært hold. Det har vært permitteringer, stengte skoler, lite sosialt omgang og en tøffere hverdag. Mange har måtte flyttet hjem og følt på ensomhet. Derfor har Fagforbundet Ung jobbet hardt for å nå ut til unge medlemmer og politiske partier med våre synspunkter, sier Maren Oddvang.

Oversikt over antall nye unge medlemmer

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="75763" description1="" description2="" href="" type="imageTemplate"}