Sikrer fremtiden til Fagforbundet

Våre tillitsvalgte besøker videregående skoler over hele byen. Målet er å lære ungdom om historien til arbeiderbevegelsen og hva vi kjemper for i dag. Og hvem vet, muligens sitter en fremtidig lederen av Fagforbundet og hører på.

09.03.2020
Sist oppdatert: 09.03.2020

Yrkesseksjonene og ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo reiser rundt til de videregående skolene for å snakke om vår historie og deres fremtid. Noen ganger får vi nye medlemmer. Alltid får vi spørsmål fra ungdommene. Nylig var Helge Sporsheim og Maren Oddvang på Holtet videregående skole.

Hvorfor reiser dere rundt til videregående skoler og snakker om arbeidsliv?

- For det første så er det at du kommer inn i undervisningen og det er viktig at fagbevegelsen kommer seg inn i undervisningen. For det andre forteller vi om arbeidslivet og at noen har gått veien for å sikret alle velferdsgodene og avtalene vi har i dag, sier Helge Sporsheim.

Er det viktig?

- Det er fremtiden til Fagforbundet. Du vet aldri. Det kan hende det sitter en tillitsvalgt, yrkesseksjonsleder, regionleder eller lederen av Fagforbundet i klasserommet. Ungdommen er fremtiden og de må ta på seg verv. Når vi kommer på besøk lærer ungdommen også om arbeidsliv og hvilke rettigheter du har på din arbeidsplass, og plikter du må følge. sier Sporsheim.

Hva kjemper Fagforbundet for?

- Vi er en landets største organisasjon i LO hvor vi organiserer 180 forskjellige yrker. Vi forsøker å fortelle ungdommene om viktigheten av trygghet med arbeid og ha en god utdannelse. Det er din arbeidsplass og du skal ha det bra på jobb. To saker som vi også snakker om, og som er viktig for oss er hele faste stillinger og boligpolitikk.

Neste besøk går til Nydalen videregående skole.

Mer om vår historie