Klagene har falt med 95 prosent etter Veireno

Etter to år er søpla i Oslo nesten friskmeldt. Fagforbundet Oslos tillitsvalgte reagerer kraftig på Høyres forslag om å sette søppelhentinga på anbud igjen, skriver Dagsavisen.

04.01.2019
Sist oppdatert: 09.01.2019

– Alle renovatørene sier det samme: Nå begynner vi å bli stolte av jobben igjen, sier hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i renovasjonsetaten, Anne Sandborg, til Dagsavisen.

Oslo kommune har hatt privat søppeltømming i 25 år, men i 2016 gikk det galt. Da selskapet Veireno vant anbudet ble resultatet kaos, med 30 000 klager, gjentatte brudd på arbeidsmiljøloven og konkurs. Nå er renovasjonen blitt kommunal og ting har falt på plass igjen, men det har kostet mange timer og millioner å rydde opp, ifølge de tillitsvalgte.

Les hele saken i Dagsavisen (abonnement): – Ligg unna søpla vår, Høyre

Med ny anbudsrunde blir kompetansen borte

Overraskelsen var derfor stor da Høyre før jul i sitt alternative budsjett for 2019 foreslo å igjen sette søpla ut på anbud. Hvis det kommer ny konkurranse nå, frykter de tillitsvalgte at kompetansen som nå er bygd opp, vil forsvinne.

– En såpass viktig kommunal tjeneste som avfallshåndtering egner seg ikke for konkurranse. Det viser konkursen av Veireno og RenoNorden. At Oslo Høyre nå vil reversere den gode jobben som er gjort i Renovasjonsetaten for å bygge opp en god og sikker renovasjon er uforståelig, og frekt ovenfor ansatte og innbyggere, sier leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin.

Han understreker at det er dette vi vil få dersom høyresida vinner fram i høstens kommune- og fylkestingsvalg.

– Vi må bruke stemmeretten for å sikre at Oslo kommune er en arbeidsgiver som verdsetter sine ansatte, som ikke ønsker å sette de ut på anbud, og som ønsker å levere gode og sikre tjenester til sine innbyggere. Vi trenger et politisk flertall som er stolt av den jobben som de ansatte i Oslo kommune gjør, og som ikke møter enhver utfordring med anbudsrunder, sier Dehlin.