Busstreiken: Klare for langvarig kamp

Bussjåførene fortjener høyere lønn og en arbeidshverdag hvor sikkerhet er i førersete. Dette ville ikke arbeidsgiver være med på og derfor er det streik. - Vi kommer ikke til å gi oss, sier Ola Floberg.

21.09.2020
Sist oppdatert: 21.09.2020

Det er busstreik fordi lønnsutvikla har gått baklengs de siste årene. En bussjåfør skal opp på samme lønnsnivå som en industriarbeider, noe som har vært del av en avtale. Det har ikke arbeidsgiver fulgt opp og fagbevegelsen mener at streik er den eneste utveien.

Sikkerheten til ansatte og passasjerer er helt sentralt i konflikten og noe det ikke kan forhandles om. Slik det er i dag må sjåførene bruke fritiden på å kontrollere og klarggjøre bussene før arbeidsdagen starter. Det er uakseptabelt.

Fagforbundet Oslo tok en telefon til Ola Floberg som er nestleder i Oslo Sporsveiers Arbeiderforening, og motivert for arbeiderkamp.

Hvordan går streiken?

- Den går veldig bra. Motivasjonen er høy og stemningen er god. Vi er klare for kamp og den skal vinnes. Våre medlemmer er ivrig og oppmøte er godt, sier Ola Floberg.

Hvor motiverte er de streikende?

- Vi kommer ikke til å gi oss. Fagforbundet sin streikekasse er fyldig og vi er klare for en langvarig konflikt. Fagforbundet, Jernbaneforbundet, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har forhandlet sammen og står side om side i streiken. Det er viktig å påpeke, sier Floberg.

Foreløpig er 3800 bussjåfører tatt ut i streik. Til lørdag trappes streiken opp med at ytterligere 4500 bussjåfører tas ut i streik.