Svært viktig at rådmenn organiserer seg

Da rådmann Håkon Rydland ble sagt opp, skjønte han hvor utsatt en rådmann kan være, og hvor viktig det er å være organisert.

28. september 2017 av Christina Kårstad

Som Fagbladet skriver kan rådmenn i noen kommuner bli byttet ut oftere enn fotballtrenere. Mange er ikke organisert i noen fagforening og de sitter i en mer utsatt posisjon enn andre ansatte. Hvor vanskelig posisjonen som rådmann kan være, fikk tidligere rådmann i Sør-Aurdal, Håkon Rydland, oppleve. Han ble sagt opp etter åtte måneder i jobben. Nå har han gått til søksmål mot den tidligere arbeidsgiveren, skriver Fagbladet.

Fagforbundet har en egen fagforening for rådmenn og Rydland hadde planlagt å melde seg inn, men kom aldri så langt før konflikten oppstod. Han har betalt for advokat til rettsaken selv, samtidig som han ikke har fått lønn eller støtte fra NAV på et halvt år.

Arve Varden er leder for Fagforening for rådmenn og andre i Fagforbundet og mener saken til Rydland viser hvor viktig det er å organisere seg:

-Når han forteller at han står alene, viser det bare hvor viktig det er å være organisert. Hadde han vært medlem av en fagforening som eksempelvis Fagforbundet, ville han blitt ivaretatt. Jeg tror rådmenn som får en vanskelig situasjon med arbeidsgiver blir best ivaretatt om en er medlem av en fagforening.

Les hele saken her.