Regjeringen svikter kommunene!

Fagforbundet Innlandet mener at regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett er et hån mot kommunene, ansatte og innbyggere.

13.05.2020
Sist oppdatert: 13.05.2020

Kommunenes interesseorganisasjon KS, beregner at kommunene vil tape mellom 12,5 og 20 milliarder kroner i år, mens fylkeskommunene taper mellom 5,5 og 6,8 milliarder.

Regjeringens svar er å øke kommunene og fylkeskommunenes inntekter med 2,1 milliarder. Det inkluderer 1,5 milliarder til kollektivselskapene som kompensasjon for bortfall av inntekter. I tillegg kommer ekstratilskudd som alt er bevilget, slik at summen blir totalt cirka 10 milliarder.

Dette viser at regjeringen er langt unna å skulle gi kommunene full kompensasjon for inntektstap under koronaviruset.

Regjeringens politikk førte til kutt i kommuneøkonomien før koronaviruset kom, nå har det gått fra vondt til verre.

Det er gjort en stor innsats ute i kommunene i denne krisen Norge står i, og her viser regjeringen hvor stor pris de setter på det, ved å skvise kommuneøkonomien enda mer.

Konsekvensene vil være store for mange tjenester i kommunene. Det er kommunen vi bor i som drifter alle tjenestene vi hver dag er avhengig av. Uten disse pengene vil ikke kommunen lenger kunne tilby tjenester av god kvalitet, og de ansatte må strekke seg enda lenger med mye mindre ressurser, som igjen går utover kvaliteten på tjenestene som enten gjelder eldre som må ha helsetjenester eller barna som skal ha utdanning eller fritidsaktivitet. Vi er bekymret for at dette medfører større kutt innen helse og omsorg, skole og barnehage, tjenester til barn og unge og andre grupper som er avhengig av tjenester fra kommunen.

Fagforbundet Innlandet mener at regjeringen må legge mer penger på bordet, for å sikre innbyggerne gode tjenester også etter koronakrisen!
Fagforbundet Innlandet støtter KS i at kommunene må få full kompensasjon for inntektstap.

Alle har bidratt i dugnad, dette bør belønnes- ikke straffes!

Helene Harsvik Skeibrok
Leder, forbundsregion Innlandet