Fagforbundet Innlandet bevilger penger til Frelsesarmeen

Regionstyret i Fagforbundet Innlandet hadde i går 10. juni digitalt styremøte. Der behandlet de blant annet en sak om å bevilger penger til Frelsesarmeen - der de nå merker stor økning av etterspørsel etter mat under koronasituasjonen.

11.06.2020
Sist oppdatert: 11.06.2020

Det har vært en stor økning av etterspørsel etter mat hos Frelsesarmeen under koronakrisen. Og noe av økningen skyldes mangel på utbetaling av dagpenger eller andre ytelser. Gruppen som øker er blant annet barnefamilier og enslige forsørgere. Vi ser at de med deltidsstilling og de som vanligvis har det vanskelig, treffes lengt hardere av korona krisen. Regjeringen har ikke klart å gi resultater på tre måneder. Noe som har fått store konsekvenser for enkeltmennesker.

Regionstyret i Fagforbundet Innlandet mener at regjeringen svikter vanlige arbeidsfolk, der langt ifra alle har oppsparte midler de kan leve av de månedene de har vært uten inntekt. Og det vil fortsatt gå flere dager før folk har penger på kontoen.

Regionstyret i Fagforbundet innlandet vedtok på sitt møte 10.juni, å bevilge 70 000 kroner til Frelsesarmeen, som øremerkes til matpakker i Innlandet. Regionstyret oppfordrer regjeringen til å følge opp LO sitt forslag om at Nav utbetaler dobbelt forskudd på dagpenger til permitterte, så lenge de ikke kan garantere at lønnskompensasjon blir utbetalt innen 15. juni