Frivillig arbeid - Vang Jakt og fiskeforening

Fagforbundet har i samarbeid med Norges Jeger- og Fiskerforbund startet et prosjekt hvor lokallagene tar med eldre fra sykehjem ut på tur et par ganger i året.

30.01.2013 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 05.04.2019

Merk: Saken fortsetter under videoen

Målet er å gi pleie- og omsorgstrengende eldre gode naturopplevelser, og samtidig sørge for at det tilbys aktiviteter som passer for menn.

Snøen laver ned, og det er skarp vinterluft. Inne i de lune klubb-lokalene til Vang Jakt- og fiskeforening legger Svein Arve Pedersen en kubbe i vedovnen og dekker på de siste kaffekoppene på langbordet. Seniorgruppa i lokallaget har møte en gang i måneden, og denne gangen har de invitert med fire beboere fra Klukstuen omsorgssenter til en hyggelig formiddag med kaffe, kringle og lysbildefremvisning.

–     Vi juger ofte litt på samlingene våre, smiler Svein Arve Pedersen, leder i Vang Jakt- og fiskeforening.

–     Vi forteller vitser og gode jakt- og fiskehistorier rundt bordet. Noen historier er sanne, mens andre er skrøner. Sånn må det være når naturinteresserte møtes. Stemningen er uformell på klubbhuset.

Samarbeid for sykehjemsbeboere
Fagforbundet har nylig innledet et samarbeid med Norges Jeger- og Fiskerforbund, som har nærmere 580 lokallag rundt om i Norge. Tanken er å koble lokallag opp mot sykehjemsbeboere, slik at de kan få mulighet til å gjenoppleve gleden med natur, jakt og fiske.

Denne vinterdagen har Fagforbundet og Vang Jakt- og fiske-foreningen invitert med en gruppe eldre fra Klukstuen omsorgssenter. Planen er at den lokale foreningen skal ta med eldre fra sykehjem på tur et par ganger i året. For mange av disse vil det være både enkelt og hyggelig.

– Vi ser for oss aktiviteter som bålkos, kaffe eller fisking. Kanskje vi også kan ta med noen ut på jakt. Poenget er å gi eldre mulighet til å komme seg litt vekk fra institusjonen de bor på og gi dem gode opplevelser i naturen, forteller Pedersen.

– Mange som bor på sykehjem synes det er fint å komme seg ut litt, se nye ting og treffe nye mennesker. Og ofte er det ikke så mye som skal til. Hvis været hadde tillatt det i dag, hadde vi tent opp et bål og drukket kaffen utendørs. Men på denne tiden av året må vi alltid forberede oss på at vi må være innendørs. Men en liten tur ut skal vi få til uansett.

Aktiviteter for menn
På sykehjemmene foregår det ofte aktiviteter tilpasset kvinnelige beboere, mens ikke så mange av aktivitetene passer for de mannlige. Mange menn er interessert i natur, jakt og fiske, og det kan være vanskelig å få til slike aktiviteter på et sykehjem. Prosjektet med Jeger- og Fiskerforbundet kan være en fin mulighet for dem å fortsette med hobbyene sine – også etter at de har kommet på sykehjem.

Gode opplevelser
– Ofte er turer ut av sykehjemmet glemt etter et par timer, men følelsen av å ha hatt en god opplevelse kan sitte igjen i kroppen lenge, forteller Tove Bruun, hjelpepleier på Klukstuen omsorgssenter.

– Vi setter stor pris på å bli invitert med på dette opplegget. Beboerne syntes det var spennende med de utstoppede dyra i lokalene og opplevelsen av hytteliv. De hygget seg med lysbildene og historiene og skrønene om jakt- og fiskebragder. I tillegg var vi en tur ute i snøværet og fikk en omvisning på området. Dette er en gjeng som er vant til å være ute i all slags vær, så det var bare smil og latter selv om det snødde tett.