Lærerikt besøk i demenslandsby

Styret i Seksjon helse og sosial var i begynnelsen av oktober på besøk i demenslandsbyen Hogeweyk i Wesp utenfor Amsterdam. Besøket var i regi av The European Council of Practical Nurses (EPN).

22.10.2015 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 26.10.2015

Idéen bak landsbyen er at eldre personer med demens skal kunne leve et normalt liv, i trygge omgivelser. Landsbyen har i dag 152 beboere, hvor alle har en demensdiagnose. Beboerne har tilbud om en rekke aktiviteter og klubber, som svømming, baking, kunst og musikk.

Landsbyen har egen restaurant, pub, frisør, supermarked og fysioterapeut - og beboerne har tilgang til frodige hager og grøntområder. Midt gjennom landsbyen går en hyggelig hovedgate hvor de eldre kan bevege seg fritt og uten å være redde for å gå seg bort. I enden av hovedgata ligger et teater, hvor det ofte er tilbud om forestillinger eller konserter. Ved hovedporten kontrolleres hvem som går ut og inn, slik at ingen går seg bort.

Beboerne tilhører ulike livsstilsgrupper, slik at de mest mulig kan beholde det levesettet de er vant med. Eldre med samme livsstil deler også leilighet.

I Hogeweyk er det totalt 23 leiligheter, som alle er innredet ulikt og i samsvar med beboernes livsstil. Leilighetene har stue og eget kjøkken i tillegg til to bad og eget soverom til alle. Matlaging, klesvask og enkelt husarbeid gjøres i de enkelte leilighetene.

Et stort antall frivillige i alle aldre er tilknyttet demenslandsbyen i Hogeweyk, i tillegg til 134 årsverk.

Seksjonsstyret fikk mye nyttig informasjon om landsbyen og måten den var organisert på, som de tar med seg videre.

(Bla i bildegalleriet helt øverst i artikkelen)

Les mer om Hogeweyk
Egen landsby for demente i Bærum innen 2018

Norge får egen by for demensrammede