Sporveisansatte i førersetet

Klubbleder Thomas Stave i Oslo Sporveier foran en av de nye trikkene.

Med på å bestemme: Klubbleder Thomas Stave i Oslo Sporveier foran en av de nye trikkene, som de ansatte har bidratt til å tilpasse forholdene i hovedstaden. (Foto: Lars Helgerud)

Da 50 nye trikker skulle kjøpes, deltok representanter for alle yrkesgruppene i Oslo Sporveier i arbeidet med utformingen.

21.03.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 30.03.2023

De nye trikkene som går på kryss og tvers av hovedstaden er ikke lik standardtrikkene til den spanske trikkeprodusenten CAF. Oslotrikken har flere dører, setene er plassert annerledes, de er lettere å rengjøre, og det er langt flere ståplasser. Alt dette er takket være godt fagforeningsarbeid av Oslo Sporveier Arbeidsforening.

Reiste til Spania

– Vi har vært flere turer til Spania hvor trikkene blir produsert, sier klubbleder i Sporveien Thomas Stave.

For foreninga var det en selvfølge at de skulle være med på å bestemme hvordan de nye trikkene skulle se ut. Dette er tross alt arbeidsplassen deres, og de gikk ikke med på at den opprinnelige trikken til CAF var den beste løsninga for Oslo.

– Alle våre yrkesgrupper har vært representert i arbeidet. Trikkeførere, mekanikere, renholdere, infrastruktur, kundebehandlere, drift og trafikkledere med mer har vært med å sette sitt preg på trikkene, sier Stave.

Han forteller at de har reist ned med rundt 60 personer, nettopp for å finne den beste trikkeløsninga for Oslo kommune. For ved bruk av de ansattes erfaringer, testing sammen med handikapforbundet, blindeforbundet og personer i alle fasonger, kom de frem til den optimale passasjerflyten.

– Kommer rullestolbrukere, blinde og passasjerer med utfordringer enklere og raskere på og av, så kommer også alle andre mye raskere på og av. Det er vinn-vinn for alle, sier den engasjerte klubblederen.

Tillitsforhold

Han skryter av ledelsen som har vært lydhøre for klubben, selv om det skulle noe overtalelse til.
– I bunn og grunn har vi og ledelsen det samme målet. Det er å levere gode, konkurransedyktige tjenester til det beste for Oslos innbyggere. Så er det et tillitsforhold der som har blitt til over tid, og vi vet at vi kan stole på hverandre, avslutter Stave.

Til Fagbladet forteller ledelsen i Sporveien at de trengte noe overtalelse før de gikk med på de ansattes krav, men at de er svært fornøyde med utfallet.

– Jeg som prosjektleder brukte opprinnelig noe tid før jeg ble overbevist om å gjennomføre et så omfattende medvirkningsprogram, men er ikke i tvil om at det har hatt stor verdi for å få en så god trikk som vi nå får; og jeg vil ikke nøle med å gjennomføre tilsvarende i kommende prosjekter, skriver prosjektsjef Anders Wergeland i Sporveien Trikken til Fagbladet.