Sikret tariffavtale etter 18 år

Heder og ære: Sølvi ble feiret av de andre medlemmene og Fagforbundets kompetansesenter i Rogaland i fjor høst. (Foto: Kim Eide)

Takket være viljen til en helt spesiell tillitsvalgt, har en liten internatskole i Suldal kommune endelig fått tariffavtale. Det tok nesten to tiår, mye tålmodighet og pågangsmot.

17.02.2023 av Madeleine Schultz
Sist oppdatert: 28.02.2023

Å få på plass en tariffavtale kan ta lang tid. Det er internatskolen Rygjatun i Sand i Rogaland et levende bevis på. I mange år har tillitsvalgt Sølvi Karin Sandvik jobba målretta med en stå-på-vilje av de sjeldne for å få på plass en ta­riffavtale for internatet.

Også før hennes tid har det blitt gjort forsøk på å skaffe internatet en avtale, men det var først etter at Sølvi tok over roret at noe sakte begynte å skje.

– Det første kravet jeg var med på å sende inn var i 2016. Da vi var to medlemmer, og nå er vi 10.

Ikke noe hotell

Sølvi tar oss gjennom historien, om hvordan de sendte inn et nytt krav om tariff i 2018. Og om hvordan arbeidsgiveren, som egentlig var positiv til tariff, bestemte seg under meklinga i 2019 for å melde seg inn i Virke. Da ble det plutselig vanskelig.

– De (Virke) ville ha oss inn som hotell og restaurant, men vi er absolutt ikke noe hotell! Vi driver med miljøarbeid, lager mat til ungdommene, følger dem opp når de er syke, legger til rette for sosiale aktiviteter, romsjekk, lærer dem å vaske klær ... ja, det meste!

På Rygjatun bor det elever fra 16-19 som går ToppVolley ved Sauda vgs., men fordi avdelingen ligger i Sand, så må elevene bo på internatet. Og det er ikke et hvilket som helst internat heller. Stedet har tidligere huset stjerner som OL- og VM-vinnerne Anders Mol og Christian Sørum.
Og nå altså, en helt spesiell tillitsvalgt som ikke på noen måte vil ta æren for at den lenge etterlengtede avtalen endelig kom i havn høsten 2022.

– Kim Eide og gjengen på kompetanse­senteret har jammen jobba for å få dette i havn. Og Hilde Smith, leder i Fagforbundet Ryfylke, som har backet meg. Og så er det viktig å få med at vi har veldig tål­modige medlemmer!

En usedvanlig god tillitsvalgt

Det aller første kravet om tariff fra Fagforbundet kom i 2005, men det var først i oktober 2022 at Virke snudde og møtte Sølvi og resten av laget på krava. Kim Eide ved kompetansesenteret i Rogaland er helt overbevist om at det aldri hadde vært mulig uten den målretta innsatsen fra Rygjatuns tillitsvalgte.

– Sølvi krever aldri noe på vegne av seg selv. Hun er der alltid for medlemmene. Vi har tålmodige medlemmer på grunn av en usedvanlig god tillitsvalgt!

Da skolen markerte den etterlengta seieren rett før jul i fjor, uttalte Eide at Sølvi egentlig kunne vært avbildet i Store norske leksikon under ordet tillitsvalgt. Det står han fortsatt ved.

– Sølvi har vært limet som har bundet denne prosessen sammen, det å få medlemmene til å ikke gi opp når ting tar fryktelig lang tid. En sånn prosess kan tære på tålmodigheten til hvem som helst, og det er vel fort gjort at folk bare gir opp, men ikke Sølvi!