Notis Dyrere for pensjonister

Leder i Fagforbundets pensjonist- og uføreutvalg, Gerd Eva Volden.

Leder i Fagforbundets pensjonist- og uføreutvalg, Gerd Eva Volden. (Foto: Birgit Dannenberg)

07.12.2022
Sist oppdatert: 07.12.2022

Etter landsmøtevedtaket om billigere medlemskap satser Fagforbundet på å få flere medlemmer og øke tariffmakta. Men medlemskapet blir ikke billigere for alle. Pensjonistene får en økning. Gerd Eva Volden, leder av Fagforbundets pensjonist- og uføreutvalg, fraråder på det sterkeste å melde seg ut.

- Mange er sinte, og spør hvor solidariteten er til de som har vært medlemmer lenge og betalt inn gjennom et helt yrkesaktivt liv. Men når det er sagt, så har vi veldig gode fordeler, tross alt, og det blir viktig å formidle. Det er også viktig at de som er opprørte ikke melder seg ut, for da mister de blant annet innboforsikring.

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, understreker at det er et grep som må tas. I dag betaler pensjonister og uføre mye mindre for medlemskapet sitt enn det koster og andelen pensjonister i Fagforbundet øker – fra dagens 130.000 til 160.000 i 2030.

- Som medlem av Fagforbundet får du en av de beste innboforsikringene. I tillegg får du medlemskap i Pensjonistforbundet, Fagbladet, medlemsfordelene hos LOfavør og stønadskassa. Det er forståelig at en økning i prisen oppleves ugreit, men jeg håper at alle ser at fordelene ved medlemskapet er verdt det - det er fremdeles billig, understreker Larsen.