Angola: Fattigdom i et rikt land

Mange tillitsvalgte i Fagforbundet forbinder Angola først og fremst med barnebyen de har bidratt til å bygge. Landet er også Norges viktigste handelspartner i Afrika. Samtidig som Norge har tjent milliarder av kroner på virksomheter i landet, er mange av innbyggere svært fattige. Da Angolas president var på besøk i Norge i november, fikk det lite oppmerksomhet.

02.12.2022 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 03.03.2023

- Vi gikk glipp av en gyllen anledning til å sette søkelys på at Norge samarbeider med et korrupt land, sier Fagforbundsmedlem Valdemiro Machado, om president João Manuel Gonçalves Lourenço sitt Norges-besøk.

Angola er et ressursrikt land og har, som Norge, store oljeressurser. På målinger for styresett og menneskelig utvikling ligger de derimot på bunnen. Det afrikanske landet er blant de mest korrupte i verden og ligger langt nede på indeksen over verdens demokratier, i motsetning til Norge som ligger på topp. Styresmaktene har blitt kraftig kritisert av FN for grove brudd på menneskerettighetene.

Valdemiro Machado
Valdemiro Machado (Foto: Privat)

Valdemiro skulle ønske at et statsbesøk fra dem som er ansvarlige for vanstyret ville skape mer oppsikt.

– Lourenço er ikke en vanlig person. Han er president. Mange angolanere bor i Norge på grunn av han og hans partis politikk. Hvis Angola hadde vært et fungerende demokrati, hadde vi bodd der, sier Machado.

Gjennom barnebyen i Huambo har Fagforbundet bidratt til at 2000 barn og unge får en trygg oppvekst og god skolegang. Rundt 5000 medlemmer, tillitsvalgte og venner av Fagforbundet har samlet inn til sammen over 100 millioner kroner til barnebyen.

Summen blir småpenger opp mot over 110 milliardene kroner som Equinor har tjent i Angola. Det er det norske analyseselskapet Rystad Energy som har regnet seg fram til summen.

Audiens hos kongen

President Lourenço hadde med seg flere ministre og et reisefølge på over 80 personer til Norge. De var invitert til næringslivsseminaret Angola Business Forum, der de møtte Equinor og Aker Solutions. I tillegg møtte president Lourenço statsminister Jonas Gahr Støre og hadde audiens hos Kong Harald.

Under besøket ble det arrangert en konferanse om økonomi og demokrati i Angola i regi av blant annet Fellesrådet for Afrika og Kirkens Nødhjelp. Ingen fra den angolanske delegasjonen deltok på konferansen på tross av flere henvendelser, ifølge Fellesrådet for Afrika.

Valdemiro er ikke overrasket.

– De var tydeligvis her for å snakke med investorer og ikke med sivilsamfunnet, verken det norske eller det angolanske, avslutter han.