«Tillitsmannen» i ny drakt

Jonas Bals presenterer boka Tillitsvalgt

Jonas Bals presenterer boka Tillitsvalgt (Foto: Geirmund Jor)

Nylig kom en ny bok i handelen, «Tillitsvalgt». Forfatterne Jonas Bals og Helga Pedersen har tatt mål av seg til å oppdatere Einar Gerhardsens «Tillitsmannen» til en versjon som passer bedre i dagens Norge.

01.12.2022
Sist oppdatert: 06.12.2022

Boka bygger på Einar Gerhardsens legendariske bok «Tillitsmannen – En håndbok for tillitsvalgte».
Denne ble første gang utgitt i 1931 og var først og fremst beregnet på å være et verktøy for tillitsvalgte i arbeiderbevegelsens mange organisasjonsledd. Boka er riktig nok revidert en rekke ganger, men tida var åpenbart inne for å skrive en helt ny bok.

I takt med tida

Allerede på omslaget ser man at den er bedre tilpasset vår tid. Bals og Pedersen har valgt en kjønnsnøytral tittel. Den nye boka skal fortsatt dekke tillitsvalgtes behov for å kjenne reglene som er nødvendige for at organisasjonen de leder skal fungere.

– Dette behovet er ikke mindre i dag, sa Jonas Bals da han presenterte boka på Kartellkonferansen på Gol. Boka gir fortsatt konkrete råd som for eksempel hvordan man skal lede en avstemning der tre forslag står opp mot hverandre.

Nye, viktige tema er med

Men boka har også fått nytt innhold sammenliknet med forgjengeren. Den har for eksempel en egen del om hvordan man skal forebygge trakassering.  Dette er et viktig tema og helt nødvendig i en hverdag som tillitsvalgt i dag.

– Vi ville lage en positiv fortelling om alt man kan lære og oppleve i rollen som tillitsvalgt. Tillitsvalgarbeid er hverdagsarbeid. Det er tusen små og store oppgaver som skal løses. Likevel er det nok sånn at mange tillitsvalgte kan føle seg ensomme i rollen. Det skriver vi om i boka, det er viktig å bygge et lag rundt seg. Jeg tenker at det er vårt feles ansvar, å snakke opp det å være tillitsvalgt. Det er moro og givende, og ikke minst så gjør du en viktig jobb for å holde demokratiet levende.

Ikke tilskuer, men deltaker

Den danske sosialdemokraten Svend Auken definerte en gang sosialdemokratiet som et oppgjør med «almuesinnet»- eller ideen om at det er andre som bestemmer.  Det gjelder i høyeste grad fagbevegelsen. Vi skjønner at vi må ta grep og at vi selv kan gjøre noe med urettferdighet og urett , sa Bals.

– Vi har mange å takke for det endelige resultatet. Vi har snakka med en rekke tillitsvalgte fra flere forbundet, og også funnet plass til noen korte betraktninger fra dem, sa Jona Bals og nevnte Victoria De Oliveira og Jeanette Romslo fra Fagforbundet ung, og Mari Røsjø og Balz Baumgatner fra Fagforbundet teater og scene.

Vi håper dette kan bli et nyttig verktøy, avsluttet Jonas Bals fra LO.