Se Svart økonomikonferansen 2023 digitalt

Plakat Svart økonomikonferansen (Foto: Lyra Lluka)

Fagforbundet og NTL arrangerte denne uka Svart økonomikonferansen 2023. Deltakerne fikk høre historier fra skyggesiden av norsk arbeidsliv, diskusjoner om hva som skal for å lykkes med seriøsitetskravene i offentlige anskaffelser og hvordan a-krimsamarbeidet egentlig fungerer. Vi fikk besøk av blant andre næringsminister Jan Christian Vestre og byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Se hele konferansen i opptak her.

29.03.2022 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 30.03.2023

Deltakerne fikk høre historier fra skyggesiden av norsk arbeidsliv, diskusjoner om hva som skal for å lykkes med seriøsitetskravene i offentlige anskaffelser og hvordan a-krimsamarbeidet egentlig fungerer. I vinduet over kan du se hele konferansen i opptak.

PROGRAM:

Kl.10.00 Åpning av konferansen ved Kjersti Barsok, leder, NTL

Kl.10.10 Bidrar norske myndigheter til å tilrettelegge for en skyggeøkonomi i Norge?

Det er mange mennesker som faller mellom to stoler på grunn av strengere krav til dokumentasjon i offentlig forvaltning. Det finnes hårreisende historier om arbeidstakere som blant annet ikke får fødselsnummer, fastlege og tilgang til sosiale tjenester. Her får du høre historiene fra skyggesiden i norsk arbeidsliv. Vi får besøk av Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, Caritas, Fair Play Bygg og prosjektleder for utvikling - innovasjon i Skatteetaten Bjørn Marhaug.

Kl.11.00 Lunsj

Kl.11.45 Seriøsitetskravene i offentlige anskaffelser – Hva må til for å lykkes?

Regjeringen har i Hurdalsplattformen besluttet å lage en Norgesmodell med nasjonale seriøsitetskrav. Målet er å forebygge arbeidslivskriminalitet, samt hindre urettferdig konkurranse og sosial dumping. Samtidig har flere kommuner i en årrekke hatt egne modeller, for eksempel Oslomodellen. Hva må til for å lykkes? Vi får besøk av næringsminister Jan Christian Vestre, byrådsleder Raymond Johansen, LO-sekretær Trude Tinnlund og ordfører i Nesodden kommune Cathrine Kjenner Forsland.

Kl. 13.20 Pause

Kl. 13.30 A-krim samarbeidet

Med åpningen av det nye a-krimsenteret i Alta i fjor høst er vi nå oppe i åtte a-krimsentre rundt om i landet. Hvordan fungerer de egentlig? Har etatene nok ressurser til å følge opp sakene a-krimsentrene avdekker når de skal over i linja? Og hvorfor blir så få saker meldt til politiet? Fungerer det egentlig bedre med administrative reaksjoner som overtredelsesgebyr eller lar vi da kriminelle slippe unna straffeforfølgning? Vi får besøk av blant andre Vivian Mikalsen, tillitsvalgt Arbeidstilsynet og Ann Rita Hammer, tillitsvalgt Fiskeridirektoratet.

Kl.14.50 Avslutning ved Trond Finstad, AU-medlem, Fagforbundet

Moderator: Eva Nordlund