Ny opptrapping av barnehagestreiken

Streikende i Læringsverkstedet Harmonien DoReMi barnehage i Skien.

Streikende i Læringsverkstedet Harmonien DoReMi barnehage i Skien. (Foto: Privat)

Mer enn 2000 ansatte vil være i streik i PBL-barnehagene fra torsdag 27. oktober. Cirka halvparten av dem er Fagforbundet-medlemmer.

21.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.10.2022

– Vi trapper opp barnehagestreiken fordi arbeidsgiverne ikke har noen vilje til å gi de ansatte en rettferdig pensjon, selv om barnehageeierne absolutt har råd til dette, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

Les mer om streiken i private barnehager

Streiken trappes opp fra torsdag, Fagforbundet tar ut 68 nye medlemmer fordelt på 25 barnehager. 13 nye barnehager tas nå ut i streik, hovedsakelig i Tønsberg, Kristiansand, Bodø og Skien. Dermed da vil nærmere 2300 medlemmer fra Fagforbundet, Delta og Utdanningsforbundet være i streik for en rettferdig pensjon.

PBL hevder at en likebehandling av PBLs barnehageansatte og offentlig ansatte vil true økonomien i barnehagene. Vi i Fagforbundet mener PBL overdriver kostnadsutfordringene. De private barnehagene får et tilskudd til driften på minst ti prosent av lønnsmassen og i de aller fleste tilfellene vil det være tilstrekkelig til å dekke kostnadene til pensjonsordningen vi har avtalt og som vi nå krever innfridd.

Massiv støtte blant folk

– Våre streikende medlemmer opplever sterk støtte fra foreldre og andre når de står streikevakt. Folk forstår at de som er i streik har et helt rimelig krav, nemlig at ansatte i private barnehager skal ha en pensjon som er like god som dem som jobber i kommunale barnehager, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

En meningsmåling utført for Fagforbundet viser at det er bred støtte til de barnehageansattes krav. 8 av 10 av de spurte er enig i at ansatte i private barnehager bør ha like gode pensjonsvilkår som de ansatte i offentlige barnehager. Undersøkelsen ble foretatt uka før barnehagestreiken startet.

Fagforbundet er Norges største arbeidstakerorganisasjon med mer enn 400.000 medlemmer. Mange av dem jobber i offentlige eller private barnehager.