Gry Sjue - Første kvinnelige leder i gammel mannsbastion

Først ute: Gry Sjue.

Først ute: Gry Sjue. (Foto: Martin Skaug Halsos)

Ekstraordinært årsmøte 16. februar 2022 var en historisk dag for Vann- og avløpsetatens klubb. Da ble Gry Sjue første kvinnelige leder valgt i den 104 år gamle klubben.

23.08.2022 av Martin Skaug Halsos
Sist oppdatert: 16.09.2022

OSS Tillitsvalgte møter Gry Sjue på klubbkontoret til Vann- og avløpsetatens klubb. Klubben er en del av Fagforbundet Teknisk forening Oslo, som igjen er en del av Fagforbundet Oslo, og har i underkant 300 medlemmer. Klubben var fram til 2014 en egen fagforening som ble stifta 22. oktober 1918.

Gerhardsen følger med

Kontoret ligger rett innafor hovedinngangen til Vann- og avløpsetaten i Oslo. Det er det største kontoret i etaten, ifølge Sjue som også er hovedtillitsvalgt i Vann- og avløpsetaten. Rommet er fylt med bilder og faner fra klubbens hundreårige historie. «Tillitsmannen» av Einar Gerhardsen ligger lett tilgjengelig på pulten. I bakgrunnen ligger en Vålerenga-caps. Den vitner om den nye lederens hockeyinteresse. Gry Sjue selv har beina trygt på bordet og byr vennlig på kaffe.

Hun er akkurat tilbake fra Arendalsuka, hvor hun har vært i tre dager som privatperson. Der har hun brukt litt av fritiden til å oppsøke stander og politikere for å sette kommunal- og nasjonal vannforsyning på dagsorden, og det hun ellers måtte ha på hjerte av andre saker. Men hun kan ikke kalles en fagnerd:

Kan brukes til alt

– Det var en rein tilfeldighet at jeg begynte i Vann- og avløpsetaten i 1999.  Jeg trengte en jobb og hadde de riktige kvalifikasjonene. Jeg har merkantil bakgrunn, med en uferdig grad fra i Oslo markedsføringshøyskole (i dag OsloMet). En forelskelse kom i veien for videre utdannelse. Som barn drømte jeg å bli lege, men jeg tåler ikke å se blod. Det førte like vel til at jeg har helse og sosial som grunnutdanning fra Framnes Folkehøgskule. Så jeg er litt som poteten. Jeg kan brukes til alt.

– I etaten har jeg stilling som saksbehandler for gebyrberegning. Det var først et vikariat. Etter fire år blei fast jeg ansatt. På samme tid blei jeg medlem i Fagforbundet (2001). Det var Fagforbundet, sammen med de andre fagforeningene i etaten, som sørga for at jeg fikk en fast jobb. På den måten fikk jeg tidlig full uttelling for medlemskapet og det er et svært godt eksempel på hvorfor fagforeninger er alfa og omega for oss ansatte. Det førte til at jeg engasjerte meg tidlig i klubben.

Store sko å fylle

– Da jeg ble spurt om å være leder for Vann- og avløpsetatens klubb, og hovedtillitsvalgt i Vann- og avløpsetaten, måtte jeg gå flere runder med meg selv. En av mine styrker er at jeg sier ifra, hvis jeg er usikker. Så mitt første svar var at jeg trengte betenkningstid. Det på tross av at jeg hadde vært nestleder i mange år. Det er ikke lett å fylle skoene til en som har vært leder i tolv år. Og det er et stort steg mellom vervet som nestleder og leder. Du får et helt annet ansvar for medlemmene og overfor ledelsen. Heldigvis har jeg et sterkt klubbstyre, med godt samhold, men utslaget var medlemmenes tillit. Det var det som betydde mest for meg da jeg takket ja til å bli leder.

Stolt og glad i vervet

– Å være første kvinnelige leder, og første leder fra administrasjonen og ikke fra drift, er også spesielt. Det har ikke vært noe problem, men det var noen løftete øyebryn fra enkelte. I alle tilfeller har jeg klubbstyret, medlemmene og Fagforbundet med meg. Det gir meg stolthet, trygghet og glede i vervet.