Tillit og trepartssamarbeid på Arendalsuka

Debatt om tillitsreform under Arendalsuka.

Debatt om tillitsreform under Arendalsuka. (Foto: Steinar Ottesen/fagforbundet.no)

Mette Nord, statssekretær Gunn Karin Gjul og SINTEF-forsker Lisbeth Øyum hadde en god dialog om tillitsreform og kommunalt trepartssamarbeid på åpningskvelden under Arendalsuka.

18.08.2022 av Bjørn Pettersen
Sist oppdatert: 01.09.2022

Omstillingsenhetens Bjørn Pettersen trakk innledningsvis opp noen av de utfordringene som offentlig sektor og særlig kommunene står foran når det gjelder rekruttering av folk til nøkkelstillinger. Det er flere eldre og færre i yrkesaktiv alder, høy andel deltid og høyt sykefravær i mange kommuner. Svaret på mange av de utfordringer som vi står ovenfor er tillitsreformen.

Lisbeth Øyum understreket at innholdet og tilnærmingen i tillitsreformen bygger på den norske arbeidslivtradisjonen med bred medvirkning fra ansatte og tillitsvalgte på tjenestestedene. Samarbeidsforsøkene mellom LO og NAF (nå NHO) på 60- og 70-tallet førte fram til Arbeidsmiljøloven som har bestemmelser om ansattes rett og plikt til medvirkning.

Gunn Karin Gjul understreket også at tillitsreformen ikke er en reform for å innføre nye modeller, men å ta tilbake og bruke samarbeid og dialog om hvordan arbeidet organiseres og gjennomføres for å sikre at kompetanse og ressurser brukes best mulig. Dette bidrar til å utvikle og sikre gode tjenester. Tillitsreformen handler om å stole på ansattes vurderinger og valg og ikke om å ha søkelys på instrukser og rapporteringer.

Mette Nord framholdt at tillitsreformen er en demokratireform for ansatte i offentlig sektor. Hun understreket at Fagforbundet har jobbet med kommunalt trepartssamarbeid og lokalt medvirkende utviklingsarbeid gjennom mange år. Mette Nord viste også til samarbeidet med SINTEF, der det er dokumentert at samarbeid mellom ledelse, ansatte, tillitsvalgte og ledelse på arbeidsplassnivå gir bedre tjenester, bedre arbeidsmiljø og lavere sjukefravær. Når også politikere, administrative ledere og hovedtillitsvalgte i en type styringsgruppe og etterspør resultater, sikrer framdrift og er problemløsere så styrker det arbeidet.

Statssekretæren var også opptatt av at det er viktig at man på arbeidsplassnivå ha dialog om hvordan man bruker kompetansen best mulig, og fikk støtte av SINTEF-forskeren som viste til gode eksempler både fra Malvik og Melhus.

For å sikre at utviklingsarbeidet ikke kommer i tillegg til alle andre oppgaver ansatte har, var Mette Nord opptatt av at det er klokt å bruke eksisterende møteplasser på nye måter. Hun understreket at tillit og trepartssamarbeid er en god måte å ta tak i deltidsproblematikken.